דילוג לתוכן העיקרי

לימודי סמיכה לרבנות

שאלה

שלום לכבוד הרב אני אדם מבוגר בעל משפחה כבן 40 ועיסוקי המקצועי הוא מקצוע אזרחי ללא שום קשר לדת. בצעירותי למדתי בישיבת הסדר אולם לאחרונה אני מהרהר ברצינות באפשרות ללמוד לימודי רבנות ולהיות מוסמך לרבנות. אין לי כל כוונה לפתח קרירה רבנית אולם חשוב לי להיות בעל סמיכה לרבנות. (ראיתי שכבוד הרב ענה לשאלה דומה אך התשובה היתה ענינת וקצרה מדי) שאלתי מתחלקת למספר סעיפים.
א. האם בכלל ניתן לעשות דבר כזה בגיל מאוחר כל כך?
ב. האם זה מחייב לימודים בישיבה כתנאי סף מעבר לשנים שלמדתי בעבר
ג. האם לימודים שהיו לפני כ20 שנה בכלל נחשבים לצורך הענין הזה?
ד. האם כדי להיות בעל תואר רב חייבים לעבור בחינות ברבנות הראשית או שמא ישנם רבנים אחרים שסומכים? ה. בהנחה שאני גם צריך להמשיך ולהתפרנס האם ישנם כוללים בהם ניתן ללמוד סמיכה לרבנות תחת מילגה או מעין משכורת כנהוג בכוללים מסוימים?
תודה

תשובה

אקדים הקדמה. לכתחילה, אין ללמוד תורה כדי להיות רב. כי צריך האדם ללמוד תורה לשמה. אבל אם אין ברירה, מוטב שילמד האדם שלא לשמה, ומתוך שלא לשמה יבוא לשמה. אולם אדם שאינו מעוניין לשמש כרב, אבל הוא רוצה ללמוד תורה ומעדיף הוא ללמוד את החומר ההלכתי או המבחנים לרבנות כי לתמרץ את עצמו, והן משום שהוא רוצה ללמוד תורה בענינים שלבו חפץ, ובמיוחד שהחומר ההלכתי הנדרש לרבנות, הוא חיוני לחיי ההלכה למעשה, גישה זו מותרת וטובה.
א. גם ר' עקיבא, לפי המסורת, התחיל בגיל 40 שנה.
ב. בשביל להיבחן במסגרת הרבנות הראשית לישראל - כן. מאחר והרה"ר חוששת שמא בעל התעודה ישמש כרב בפועל, ולכן היא דורשת שנות לימוד בישיבה. דבר שיבטיח שהרב בעל עבר תורני, ובעל עצמות רוחנית כדי להשפיע על צאן מרעיתו.
ג. אם הלימודים היו בישיבה, אפשר שיתחשבו בך, לאחר שהמועמד יתראיין ע"י נציגי הרה"ר כדי שיתהו על קנקנו של המועמד, ועל אישיותו.
ד. רק ברבנות. ה. צריך להתעניין, כי יש כוללים שלומדים לימודי רבנות עם מלגות.