דילוג לתוכן העיקרי

ברכת סעודה בשמחת תורה

שאלה

 

?הבוקר הרב דיבר שצריך לקבוע סעודה לפני השעה 12:00 בשמחת תורה האם מדובר בסעודה על המוציא או מספיק ידוש  גם על מזונות

האם הסעודה בבוקר חייבת להיות לפני חצות דווקא או לפני מנחה, כי יכול להיות שאוכלים אחרי חצות אבל לפני מנחה של שבת/חג.
כמו כן, אם נעשה קידוש עם מזונות לאחר התפילה, ויש כוונה לחזור הביתה להמשיך לאכול, האם צריך לברך ברכה אחרונה או שניתן להמשיך את הסעודה?
במידה וצריך לברך ברכה אחרונה, כשחוזרים הביתה, האם צריך לעשות קידוש במקום הסעודה או שניתן ישר לעשות המוציא, והאם הסעודה בבית נחשבת סעודה שניה או שלישית (אפילו שלא עבר חצות היום ולא התפללנו מנחה)?
 

תשובה

מדובר על סעודת קבע. ודאי שאם אכל לחם, אלא אם העדיף לאכול מזונות, ולקבוע עליהם את סעודתו, גם כן יצא.

א סעודה שנייה בשבת היא בשחרית עד מנחה, כלומר עד חצות, וכן סעודה שנייה של יו"ט.

ב בדרך כלל אוכלי מזונות אחרי התפילה, מחוץ לבית כנסת, רק טועמים, ולא מתכוונים לקבוע סעודה, ומקדשים רק כדי להתיר את הטעימה, ובביתם מקדשים לפני הסעודה, כי אין קידוש אלא במקום סעודה. אולם מי שאכל מזונות אחרי התפילה, מחוץ לבית הכנסת והתכוון לקבוע בכך את סעודתו, מקדש ואוכל ובבית שוב אינו מקדש, אלא אם כן בני ביתם טרם קידשו, ומקדש עבורם. וזו לא הסעודה השנייה.

ג מי שאכל אחרי התפילה, וחוץ לבית הכנסת, ומתכוון להמשיך לאכול בביתו, מברך תחילת וסוף באכילתו הראשונה, מחוץ לבית הכנסת, וחוזר ואוכל תחילה וסוף על אכילתו בביתו.

ד אין סעודה שלישית לפני חצות, רק אחרי חצות.