דילוג לתוכן העיקרי

משפט העברי

שאלה

לכבוד מו"ר שליט"א מאיר עיני העדה ומאיר כלל ישראל ומאיר פנים לכל אדם באשר הוא אדם ללא סייג, כולל אותם רבנים בעלי קטנות המוחין הזורעים שנאה חינם כפשוטו וחורבן שלום בית, ושלא לדבר שמרחיקים את הגאולה ובנין בית שלישי שאנו מחכים לראותו על מכונו. אשריך שהינך נותן מזמנך העמוס להשיבנו דבר הלכה, יברך השם אותך בבריות גופא ונהורא מעליא לאורך ימים ושנים. ולשאלותי א. אני משכיר בית והשוכרים כרגע נמצאים בו, אולם הגיע חשבון המים בגובה בלתי סביר, מבדיקה ראשונית לא גילו נזילה, ועכשיו השאלה על מי לשלם את החשבון כי השוכרים טענתם כי לא השתמשו מעולם בסדר גודל לא סביר, וגם אני מבין אותם, אבל גם ברור שאני המשכיר לא צרכתי מים אלו, א"כ מה עלינו לעשות על מי מוטל התשלום?? ב. אדם הקונה בשוק ובחר לדוגמא, עגבניות בדוכן מסויים והביט לצדדיו וראה בדוכן אחר מחיר עגבניות מוזל, האם רשאי לעזוב את העגבניות ולעבור לדוכן אחר, שהרי תקנו חכמים שמשיכה קונה ובפרט אחר פיסוק דמים וכאן מחיר העגבניות כבר היה כתוב בכיתוב ע"ג הלוח. והאם השאלה הנ"ל נכונה לגבי קניה ברשת סופר וכיו"ב? אשמח לקבלת תשובת כת"ר

תשובה

א. על השוכר לשלם, אולם יש לבדוק על אתר הסיבה לצריכה הגבוהה. אם יתברר שאכן יש נזילה בצינורות או תקלה במודד המים, יש לבוא בדברים עם הגורם לו משלמים את המים, כדי לבדוק אפשרות ניכוי משהו מהתשלום המוגזם. ואם אין אפשרות של ניכוי, יש לברר לפי טיב הפגם שיתגלה באיזה מידה, אם בכלל, אתה כמשכיר חייב.

ב. אם כבר האדם משך העגבניות מתוך מגמה לקנות, אינו יכול לחזור בו, אולם אם גילה שיש למחיר מוזל יותר בטרם נתן את השקית לבעל הדוכן לשקול, יכול לחזור בו, כי הגבהה זו טרם נסתיימה מבחינת הקונה, עד לשקילה, כי כן דרך הקונים שממלאים שקיות ומריקים אותן.