דילוג לתוכן העיקרי

מעשר/אברך

שאלה

1 האם יש להעדיף אברך עני על פני אדם נזקק אחר.
2 האם מותר בכלל לאברך להיות אברך ולא לעבוד אם הוא תחת מעמסה כלכלית.
3 האם נכון הוא יותר שאברך יעבוד מעט כדרך מה שנאמר במשנה באבות או שלא ועדיף שיעשה תורתו אומנותו לגמרי.
4 האם עליי לנהוג במנהג של מעשר כספים ולהפריש מידי חודש או שאין חובה וכשיבוא לידי אתן צדקה.
5 האם אני צריך לתת צדקה לאדם נזקק אבל האדם הנזקק אינו עובד או עובד מעט או חצי יום או משתכר בדרך כזו אחרת-נאמר שהעיקרון הוא שהוא אינו עובד כל היום כדרך רוב בני האדם ואני לא מדבר כל להוסיף על עוד שעות עבודה שזו כבר שאלה בפני עצמה אם מותר. והוא גם אברך בכולל האם זו התאמצות מספקת בשבילו לצורך חובותיו הכלכליים ועליי לעוזרו או שההיפך דבר גדול הוא עושה שמפנה זמנו למרות חובותיו ללימוד תורה ועליי לחזקו על ידי נתינת צדקה בוא נאמר אפילו להחזיקו בתרומה מידי חודש אם אפשר. האם אין כאן בעיה מוסרית מצד האברך מדין שונא מתנות יחיה? אולם הוא מקיים מה שנאמר הוי ממעט בעסק ועסוק בתורה מה שהרבה לא מקיימים ולחזק לומדי תורה... העיקרון הוא שאני חושש לחזק דבר שאינו הגון או נכון שזו גופא חטא ולא פותר בעיה ולא מצד קמצנות חלילה. כמובן שישראל בחזקת כשרים כולם וביישנים אבל צריך גם עין פקיחא.
יורני רבנו בבקשה. תודה
סליחה על האריכות והטירחא, תורה היא וללמוד אני צריך.
6 מברך את הרב בהרבה בריאות וכוח ושמחה ואריכות ימים ושנות חיים יחד עם כל משפחתו. אשמח לברכה שנזכה אני ובני משפחתי בתוך כל ישראל לקיים את מצוות הצדקה בקלות בשמחה ובהידור. אמן

תשובה

1 כן.

2 לא, עליו לנהוג בשום שכל, כדי לעסוק בתורה בשקידה, ומאידך כדי לספק צרכי בני ביתו, שהוא מחויב בהם.

3 לפי רבנו, יעבוד וילמד, ולפי ברי הפלוגתא של רבנו, יכול לשמש כאברך שאינו אומנותו.

4 תוכל להפריש מעשר כספים ולהניח הפרשים אלו  לעת מצוא. כשיגיע אליך עני נזקק לדי מחסורו אשר יחסר לו, תן לו ממה שהפרשת, או כל מה שהפרשת, הכל לפי הנסיבות.

5 עיין היטב תשובה לשאלה מס' 2.

6 כל המברך יתברך שבעתיים.