דילוג לתוכן העיקרי

מנחה ערב שבת + ברכות אמן בתפילה

שאלה

1) כשעשירי בטבת חל בערב שבת המנהג תמיד היה להתפלל מנחה קטנה בערב שבת כמו בכל ערב שבת. המהריץ מציין שכשמוציאים את הספר אומרים "יהי" ולא "א-ל ארך אפיים" כיוון שדובר בערב שבת שלא אומרים תחנון.

האם ובמקרה שמתפללים מנחה גדולה באותו יום לא היה מן הראוי לומר "א-ל ארך אפיים"? כ"ש שמדובר ביום צום? ובנוסף (עקרונית) האם לא היה מן הראוי לומר נפילת פנים בשעה זו ואף אבינו מלכינו? ושוב אני מדגיש שכל זה מבחינה תאורטית כיוון שקהילות לא בנקל יבינו זאת.

מעיוני נראה שהמנהג שלא ליפול על הפנים בע"ש וי"ט הוא מנהג מתקופת הגאונים שהפרשנים ניסו לעגן בחלק מסוגיא תלמודית וההקשר קצת קלוש אך המנהג הוא מנהג ורבינו פסק אותו... אך נראה ממספר דוגמאות אצל רבינו שהכוונה למנחה קטנה. 


2) ישנו הבדל שאני מבקש שיוסבר לי בין עניית אמן ע"י הציבור לברכות קריאת שמע של שליח הציבור לבין אמן שעונים לברכות הש"ץ באמירת תפילת העמידה (שלא ראוי לעשות לשיטת מארי).

האם התשובה נעוצה בזה שבמקרה של ברכות ק"ש אין כל אחד ואחד חייב לאמר את הברכות הוא בעצמו יחד עם הפורס על שמע. ובמקרה של שמונה עשרה כל אחד ואחד חייב לומר לבד את הברכות סימולטנית עם הש"ץ כדי לצאת ידי חובה?

למרות ההבדל בין השניים מדוע שזה ישפיע על "העונה על ברכות עצמו" הלא בשני האופנים הוא עונה לעצמו?

תשובה

1 הזמנים שאין אומרים תחנון (נפילת פנים) הם יסודם במנהג, ככל שהוא פשוט בישראל, רבנו ציין מנחה של ע"ש, ולא חילק בין מנחה גדולה למנחה קטנה, ומשמע לאפוקי משחרית, השווה שו"ת הריב"ד, ח"ב, סי' נז, בסוף ההערות של הר"א חממי, עמ' רמב, והתחנון תלוי לא רק זמנים אלא בתפילות, וכאמור בתפילת מנחה של ע"ש לא נהגו לומר תחנון. אמנם אבותינו לא נהגו להתפלל מנחה גדולה, גם לא בע"ש, אבל אנו נסמכים לפי מנהג שפשט בכל ישראל, כלשון רבינו.

2 גם בברכות ק"ש צריך כל אחד לומר את הברכות, ולא להסתפק בשמיעה מש"ץ, עיין הל' תפילה, ט, א, הערה ז, וכן שו"ת הריב"ד, ח"ג, סימנים קעז, קעח, קעט, אלא שבברכות ק"ש, כתב רבנו, שם, והן עונין אחריו אמן, וברור שאין נכון לענות אמן, אם יאמר עם הש"ץ מילה מלה, כי אז הוא נחשב כעונה אמן אחר ברכות עצמו, אלא מקדים שלוש תיבות לפני סיום כל ברכה, מה שאין כן בתפילת שמונה עשרה, לפי עיקר הדין מתפללים לחש וחזרה, ובמקרה זה אין בעיה לענות אמן אחר ברכות הש"ץ, אך משתיקן רבנו תפילה אחת, הש"ץ מתפלל בקול והמתפללים בלחש, ומאחר והתפילה צריכה להיות תפילת ציבור, הרי שהמתפללים צריכים להתפלל עם הש"ץ, מילה מילה, ולא להקדימו כלל, ולכן לא עונים אמן. זו שיטת מארי, שלא התיר אפילו לקטנים לענות אמן, בניגוד לסבו, שהתיר לקטנים לענות אמן, עיין שו"ת הריב"ד, ח"ג, קפ, ובהערה 3.

וה' יצילנו משגיאות.