דילוג לתוכן העיקרי

טלית שׁמלֵה

שאלה

לכבוד הרב צפניה ערוסי שליט"א.
שלום וברכה.

א. בערבי שבתות הנני משתדל להתעטף בטלית כמנהג אבותינו ובעקבות דברי העידוד של מו"ר אבי הרב. אני מציין זאת כי ביקשתי מאבי לעשות כן היות והוא אינו מתעטף- והוא הרשה לי.

לאחרונה הרגשתי צורך לקנות טלית שמלה כמנהג אבותינו הקדושים ולהתעטף בה בימים נוראים וכן בצומות. כידוע אין הרבה שמתעטפים בטלית זו ואני חושש שאחרים ילעיגו לי שיראוני יוצא דופן. רציתי לשאול האם אוכל להתעטף חרף אי הסכמת אבי (טרם שאלתיו) ולהיות 'יוצא דופן'? שהרי לכאורה ניתן לומר כל המשנה ידו על התחתונה וכו'..
ב. האם אוכל לקנות טלית זו בבין המצרים ולברך עליה 'שהחיינו'?

תשובה

1 שמח אני לשמוע שהינך חפץ לאחוז במנהגי אבות ראשונים. אמנם יש לקיים תמיד ויגבה לבו בדרכי השם ולא יבוש מפני המלעיגים עליו, אבל זה בדבר שעיקרו מדברי תורה או דברי לכה"פ מדרבנן, אבל בדבר שהוא מנהג גם אם הוא מנהג חשוב ונאה ויפה יש לשקול במקרה שלך, א. אם כרוך בצער לאביך הדבר גובל בכבוד אב מדאוריתא ולכן או שתלבש רק שלא בפני אביך אבל בפניו לא, כל זמן שלא הסברת ושכנעת אותו על מנהג זה. ב. אם בחברה שלך בריא לך שילעיגו עליך, עליך לחשוב טוב אם להתנהל כך כי א. שלום בית עדיף, ועדיף שיהא אדם מערב דעתו עם הבריות בפרט בדבר שבמנהג כזה, ומה גם שעליך לחשוב על משפחתך, כי החברה היום מקטלגת וממתגת כל אדם כביכול ומחליטה מיהו מן הישוב או לא, והסר ממך לזות שפתים אמר החכם מכל אדם, ועד שלא תמצא חברה סובלנית מכילה שב ואל תעשה עדיף. 
2. מותר לקנות טלית זו ולברך עליה שהחיינו אפילו בתשעה באב