דילוג לתוכן העיקרי

חיוב חיסונים.חיסונים למורים

שאלה

שלום לכבוד הרב
תודה רבה על המענה המפורט על שאלותי בנוגע לחיסונים.
כמו כן שמעתי את השיעור שהמלצת לי של הרב פרו' שטיינברג היו'
עדיין נותרו לי שאלות לא פתורות.
בפר בנוגע לחיוב מחוסנים.
1. מאיזה מספר נפטרים אנו מגדירים מגיפה? שעליה ניתן לגזור גזרות על הציבור כמו כפיית חיסונים, (או במילים אחרות אי אפשרות לתת להם לעבוד או להיכנס למקומות ציבוריים)
לפי בדיקות סרולוגיות בין15-30 אחוז כבר חלו בישראל מקורונה-מליון וחצי-שלוש מליון-מתוכם נפטרו 5500 אנשים-ברוב הגדול זקנים (בינואר 56 אחוז היו מעל גיל 85 כאשר ממוצע התמותה הוא שמונים)
2. הרב ענה לשאלתי על חיסנוני מורים שהילדים עלולים להידבק-ומה בכך אם יידבקו ילדים? המחלה לא מסוכנת להם כלל והם יקבלו חסינות מוגברת ויעילה יותר מהחיסון (שלא עמיד לחלק מהמוטציות ומגן רק על 95 אחוז)
לא נפטרו ילדים מקורונה (כל אלו שהוגדרו כן היו עם מחלות רקע קשות, גם בארצות הברית מתוך חצי מליון נפטרי הקורונה נפטרו 17 ילדים ולכולם היו מחלות רקע קשות) גם כל הילדים החולים קשים בישראל המחלה הקשה שלהם היא לא קורונה (מתוך תחקיר שעשו בערוצי הטלויזיה) אם כן מדוע לחייב חיסון למורים?
3. אם התשובה שמורים שהמורים חייבים להתחסן בגלל ללמד מחשש שהילדים ידביקו את הוריהם-רוב ההורים אינם בסכנה מהקורונה מאחר והם צעירים, ואותם שיש מחלות רקע או הורים מבוגרים-יכולים להתחסן ולהגן על עצמם אם ירצו. (לאוכלוסיה בסיכון אני מסכים שיש לשקול חיסון אך למה לחסן אנשים שאינם בחיסון) אם כן מדוע לחייב חיסון למורים?
4. מאה אחוז מהרופאים מסכימים שיש סכנה לחיסון-לתווך ארוך, יכול להיות שהי קטנה אך היא קיימת וכי בחינם מצריכת חברות התרופות בדיקות אלו בשגרה ולא במצב חירום?
לעומת זאת מאה אחוז מהרופאים מסכימים שהקורונה לא פוגעת בילדים-אם כן מדוע לחסנם (הכוונה לנערים מעל גיל 16 ובקרוב גם את שאר הילדים)
מדוע אם כן יש לחסן ילדים כאשר המחלה לא מסוכנת להם?
5. הסיכוי לאדם לא מחוסן להדביק מחוסן בגיל ארבעים הוא אחד לחמש מליון ובגיל תשעים הוא אחד לחמשת אלפים (כאשר 15 אחוז מגיל זה נפטרים בשנה)
וכי בגלל סיכוי כה קטן יש להגביל אנשים להיכנס למקומות? הסכנה משפעת גדולה פי כמה ולא עשינו דבר?
6. מחקר (חדש 2020) שעשו במשך עשר שנים על ילדים חוסנים ולא מחוסנים גילה שילדים מחוסנים הרבה יותר חולים מילדים לא מחוסנים (בפער גדול בכעשר מחלות שונות). אנילא נכנס לדיון האם ראוי להתחסן, כנראה כדאי להתחסן כדי למנוע מחלות קשות יותר, אך בוודאי החיסונים פוגעים בבריאות בתווך הארוך, גם חיסון השפעת גורם לעליה של עשרות אחוזים בתחלואה נשימתית אחרת. כך שככל הנראה יהיה מחיר לחיסונים בעציד, בפרט בטכנולוגיה חדשה של rna שנבדקת לראשונה בכמות גדולה של אוכלוסיה.
אם כן נשאלת השאלה כיצד ניתן לחייב אדם צעיר ובריא להתחסן בחיסון שיש סיכוי לא מבוטל שיהיו לו בעתיד תופעות לוואי, לעומת מחלה שהסיכוי שלו למות או להיפגע ממנו הוא נמוך מאוד (לאדם בן עשרים הסיכוי למות מקורונה הוא כשלושים אנשים למליון- הסיכוי שידרס בכביש גדול יותר ולא מנענו בעדו ללכת או ליסוע במכונית)

תשובה

עלינו להתנהל לפי ההלכה.
ההלכה קובעת שיש לקבל חוו"ד רוב הרופאים, ואלה קבעו שבלי החיסון דרגת הסיכון לתחלואה ואפילו למיתה גדולים, ואפילו צעירים.
מאשר הסיכון הכרוך מקבלת החיסון, והחיסון של למעלה מ 5 מיליון בישראל יוכיח.