דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

שלום לכבוד הרב
?א. האם מותר להתפלל ממרפסת ביתי כאשר יש עשרה המתפללים למטה
ב. רבינו כותב בהלכות שבת פרק כא הלכה ג שמותר לזלף מים על הקרקע ומצד
? באותו הלכה כותב שאסור להדיח את הקרקע מה הנפק''מ
?ג. האם מותר לכתחילה לשמוע הבדלה אצל מישהו שמברך על יין מבושל גפן
?ד. אם אני עושה שיפוד עם פירות בשבת זה תולדת מאמר כמו עיגולי דבלה
!תודה רבה

תשובה

לשואל היקר 

תשובות לשאלותיך 

א. מותר לענות על קדיש וקדושה במקרה זה ואף אולי רצוי להתפלל כך בימים אלו, אולם אין זה נקרא תפילה בציבור כל שאינך במחיצתם.

ב. חז"ל חששו שמא יבוא להשוות גומות שאסור משום חורש, ובזילוף מים ע"ג הקרקע אין חשש זה כי כל מטרתו רק שלא למנוע אבק שעולה מעפר תוך כדי הליכה ע"ג הקרקע, כך אין הזילוף משוה את פני הקרקע, בשונה מסיכה והדחת הקרקע הדבר קרוב מאוד תוך כדי גריפת המים שיושווה את פני הקרקע והגענו להשוואת גומות. 

ג. מותר לך לשמוע ווחובה עליך לענות אמן, ואף אתה יוצא יד"ח הבדלה, מכמה טעמים. א. ניתן להבדיל על חמר מדינה ויין מבושל בכלל זה. ב. המברך הגפן על יין מבושל בודאי יש לו על מי שיסמוך, כך שאתה עונה אמן לשיטתו, כשם שתשמע אשכנזי מברך על הלל בר"ח, שלך הברכה היא לבטלה, אמנם לשיטתו ומנהגו זה אינו, כך שהשומע רשאי לענות אמן. ג. גם לשיטתך שיטת רבינו שאין לברך הגפן אלא שהכל, המברך על הגפן אינו חוזר כי אינו שקר גמור כי ביסוד משקה זה הוא בא מהגפן. רק הברכה הראויה לכתחילה היא שהכל, והבן. 

ד. לענ"ד אין בכך כלום, היות ואינו דומה כלל למחרוזת עיגולי דבילה, אף שרבינו כתב וכל כיו"ב, כי המטרה בעימור היעוד שנועדה לשמר את הפירות לאורך זמן בצורה כזו, אולם בתחיבת פירות בשיפוד, על הרוב היא נעשית למטרת נוי ויופי לא לשימור הפרי, וכעין זה מצינו שהגאון רבי משה פיינשטיין נשאל האם בקיבוץ פרחים בשבת לתוך אגרטל אסור משום מעמר, והשיב שאין בכך חשש מעמר כי זה לנוי, והראיה  שלא אסרו ביו"ט לאגוד לולב וארבעת המינים רק משום קושר ולא משום מעמר והבן.