דילוג לתוכן העיקרי

השבתת חמץ

שאלה

שלום.
יסביר לנו הרב איך נשאר משמעות למצוות ״בל יראה ובל ימצא״ לאחר שביטלנו את החמץ לפי רבינו. לאחר שהחמץ מבוטל יכול לקרות מצב שימצא חמץ ברשותנו לא נעבור על מצוות אלה בגלל שהוא מבוטל ומצוות ההשבתה מבטלת כביכול שתי מצוות אלה והופכת אותם ממצוות דאורייתא לדרבנן והרי רבינו מנה אותם דאורייתא .

תשובה

א. לא ירדתי לסוף דעתך.

ב. לפי דין תורה, יש מצוות תשביתו,  ולפי מצווה זו, היהודי מבטל בפיו את החמץ הנראה והבלתי נראה, וצורב בתודעתו, ובלבו, שאינו כלום בשבילו, אלא כעפר הארץ, אם עשה כך, גם אם נמצא חמץ בפסח, הוא אינו עובר עליו על בל יראה ובל ימצא.

אולם מדרבנן הוא חייב לבער את החמץ באופן פיסי, גם כשכבר ביטלו, ולכן בערב פסח, אנו מבערים פיסית כל חמץ שנשאר לנו ומבטלים מלבנו כל חמץ שראינו ושלא ראינו.