דילוג לתוכן העיקרי

מס שאלות בהלכה

שאלה

בס"ד שלום וברכה לרב! הערה :ניסיתי לשלוח את השאלה לפני מספר ימים אך מכיוון שהפלאפון שלי נתקע.. אני לא יודעת אם השאלות נשלחו. לכן שולחת שוב. יש לי מספר שאלות:
1. אנחנו גרים בדירה שכורה. התנור שלנו עומד מצד שמאל ממש דבוק לקיר. ז"א שכאשר אני מבשלת על הכירים והסיר מאד גדול אז הוא כמעט נוגע בקיר במהלך הבישול. אני משתדלת שזה לא יגע. יש לציין שמאז שנכנסנו אני לא בשלתי מאכלים חלביים. ואת הקיר הזה לא צבענו שנכנסנו לדירה. וגם לא נראה לי שניקיתי אותו. האם צריך לחשוש שאולי מהשוכרים הקודמים שגרו שם ניתז לעבר הקיר מאכל חלבי או שנגע בו סיר חלבי חם. ועכשיו כאשר נגע סיר בשרי הוא צריך הכשרה? למקרה שכן, הבנתי שאם מדובר בסיר גדול מאד ניתן להרתיח בו מים עד שיגלשו.. האם חיבים להכניס לתוכו אבן /מתכת מלובנת? או שאם המים גולשים החוצה לבד זה בסדר?
2. ליד הכיריים יש לנו בר מים על השיש ויוצא ממנו צינור דק, על הצינור היה מן כתם כתום של רוטב.. כנראה רוטב השפריץ לכיוון הצינור בזמן הבישול. (אני לא יודעת אם בשרי או פרווה) לאחר כמה ימים, קומקום חם שעשוי מפלסטיק. נגע בצד החיצוני שלו באותו כתם.. האם הקומקום נשאר פרווה?
3. האם שפיכת מים רותחים לתוך כיור חלבי כאשר יש בתוכו קצת חתיכות עוף מטריפה את הכיור?
4. ביתי הקיאה לתוך כיור חלבי מס' חתיכות קטנות של נקניק בשרי.. לאחר מכן שפכתי לתוך הכיור חומר חריף (אקונומיקה) ע"מ לנקות. האם חומר ניקוי חריף זה כמו שפיכת מים רותחים מבחינת הטרפה של הכיור?
5. אם תכננתי לקנות למורה של ביתי מתנה.. אחותי עזרה לי בקניית המתנה.. אך בסוף החלטתי שאולי אקנה לה משהו אחר.. עברנו דירה למקום מרוחק והעניין נשכח ממני, אחרי מספר חודשים כבר זה היה נראה לי לא שייך לתת לה. האם יש נדר בכך שתכננתי לקנות מתנה.. ואפילו דברתי על זה.. אך בסוף לא קיימתי?
תודה רבה לרב.

תשובה

1. אין צורך להכשיר את הקיר, די לצבוע אותו, ולהרחיק הסירים ממנו.
2. כן. הוא נשאר פרווה, כי אין מחזיקים איסור מן הספק. נקי אותו כתם ודי בכך.
3. אין לעשות זאת כלל. ולהבא יש להיזהר. בדיעבד אין לאסור כי הבשר מצונן למטה וכן הכיור מצונן למטה. ועירוי מים חמים אין בו כדי להפליט מן הכיור ולהבליע הבשר. וגם אם כן, הפליטה של הכיור היא פגומה, ואינה אוסרת. גם אין חשש שהבשר יפלוט ויבליע בכיור, ועל כל פנים די בעירוי במים חמים בכיור.
4. ההקאה היא מאליה ואינה אוסרת, ומה שעשית די בכך.
5. אם הוצאת מפיך שתקני לה משהו, זה נדר, ואם רק חשבת בלבך, אין זה נדר.