דילוג לתוכן העיקרי

ניסיון לשנות נוסח תפילה בניגוד לתקנון ייסוד העמותה

שאלה

שלום לרב
מזה כ 15 שנה אנחנו ציבור שהקמנו עמותת מתפללים כדי להתפלל כל יום ובכל שבת ושבת בנוסח שאמי. בתקנון ייסוד העמותה שנחתם על ידי חברי הוועד ושנרשמה בנוסף אצל רשם העמותות נקבע שהנוסח הזה לא ישתנה אף פעם בשום רוב ובשום זמן מן הזמנים. כמובן שנדרש הרבה עמל ושלקח הרבה זמן לקבל מגרש מהעירייה, למצוא תורמים, לבנות בית כנסת וכו' וכו'. כעת מתארגנת קבוצה מתוך המתפללים כדי לשנות את הנוסח מנוסח שאמי לנוסח בלדי ולשם כך הם מעודדים אנשים להצטרף לבית הכנסת כדי ליצור רוב לשנות את הנוסח. המתפללים שיסדו את העמותה אומרים להם אם אתם רוצים נוסח בלדי, תקימו לכם מניין משלכם תמצאו לכם מקום אחר ושם תעשו מה שאתם רוצים, אבל לא אצלנו. ואילו הם מתעקשים שאם יהיה להם רוב, הרי שהנוסח צריך להשתנות, למרות תקנון העמותה שאומר שהנוסח שאמי לא ישתנה כלל בשום רוב ובשום זמן. עם מי הדין?
תודה רבה.

תשובה

מבחינה עקרונית, אין לשנות מהנוח בתקנון של העמותה הרשומה, אפילו שרוב המתפללים הם מתפללים לפי נוסח אחר. אולם מבחינה מעשית, יש להתייחס למצבים הבאים:
א. אם יש מניין לפי נוסח שכתוב בתקנון, ואם החברים הרשומים בעמותה, הם עדיין בגדר ציבור, דהיינו לפחות עשרה שיכולים לקיים את התקנון ככתוב בו, כך יש לנהוג, אף שיש קושי מעשי שרוב המתפללים מתפללים בנוסח אחר.
ב. אם אין מניין לפי התקנון, וכל שכן כשאין מניין חברים הרשומים בעמותה, שיש לשנות את התקנון או את העמותה, שהרי אם הרוב יפרוש, לא יהיה מניין לפי התקנון ובית הכנסת ייסגר. האזן להלכה יומית, כי שם הארכתי יותר והרחבתי בעניין חשוב זה, באתר קהילת נצח ישראל באודיו.