דילוג לתוכן העיקרי

חשמל בשבת

שאלה

בס"ד שלום לכת"ר, ברצוני לציין לפני השאלה שלי שאני אדם דתי אשר שומר שבת לפי הוראות הפוסקים בזמננו מיום עומדי על דעתי, ולכן השאלה שלי היא תיאורטית בלבד. אבל לגופו של עניין, באמת שאיני מבין מפני מה אנו אוסרים חשמל בשבת. אם נאמר מפני שחשמל הוא אש, אין לך הבל גדול מזה. ואם נאמר שזה מפני שאנו חוששים שבשימוש בחשמל בשבת נעבור על אחת או יותר מל"ט מלאכות, גם זה תמוה מאוד, שהרי בתורה לא שבכתב ולא שבע"פ נזכר חשמל. וא"ת שזה איסור מדרבנן, תמוה אפילו יותר, שהרי אם חכמים הכירו את האפשרות לשימוש בחשמל אז אדרבה עובדה שהם לא אסרו זאת בשבת, ואם הם לא הכיריהו כלל (כמו שמסתבר), אז למה שנגזור אנו גזירות מדעתנו ונתלה אותן בחכמים. כללו של דבר, איסור חשמל בשבת מנא לן?

תשובה

עליך לדעת שגם דברים שלא נזכרים במקראות או במשנה או בתלמוד, יכולים וצריכים מורי ההוראה לדון הם, עם היקשים וסברות. וכך יהיה כשתתחדש הסנהדרין, היא תכריע גם בעניין החשמל, שבו נחלקו מורי ההוראה. לגופו של דבר:
א. הרב קוק בדעה שהחשמל הוא סוג של אש, על דרך מה שאמרו חז"ל מסכת יומא, שבע אשות הן, כלומר שבעה סוגי אש. ולכן עליך לחזור בך מהביטוי, הבל, ולעולם עלינו ללמד את לשוננו, וכל שכן את קולמוסנו בלשון נקייה.
ב. לפי החזו"א סגירת מעגל החשמל הוא בגדר בונה.
ג. פוסקים אחרים סברו, שזה בגדר מוליד, כלומר מייצר משהו.
ד. זאת ועוד, יש נורות שיש בהן נתיך לוהט, ואסור לחמם מתכת בשבת ולהלהיטה, וכן לא לכבותה. ה. גם אם אין יסוד לאיסור החשמל, רשאים חכמים לאסרו, כדי שהשבת לא תהיה כחול לכל דבר בבחינת ועשיתם משמרת למשמרתי.