דילוג לתוכן העיקרי

בר מצוה בבית הכנסת

שאלה

שלום כבוד הרב,
אנחנו מתגוררים בחדרה ומתפללים בבית כנסת בלאדי. בקרוב יימלאו 13 שנים לאחייני ובעז"ה נחגוג לו את יום הנחת התפילין לראשונה בבית הכנסת. אימו (אחותי) גרושה מזה כמה שנים והאב לא מעורב בגידול הילד. אחותי מתקשה עם הידיעה שאף הורה לא יהיה נוכח בבית הכנסת ומרגישה כי בעזרה מהווה חוצץ במקרה זה. הנחת התפילין מתוכננת לשעות הבוקר שלאחר תפילת שחרית ויהיו נוכחים המשפחה הקרובה וחברים של הילד בלבד. לאחר ההקדמה הארוכה (מפני חשיבות הבנת הרקע והרגישות) שאלתי: האם במהלך הטקס ניתן לאפשר לנשים להתקבץ בתוך בית הכנסת כך ש"המחיצה" תהייה שורת כיסאות (בית הכנסת מורכב מ -3 טורים של כסאות) ללא עירוב נשים /גברים? מדגיש כי לא מדובר בבקשה לתפילה משותפת, לא בתפילה קונסרבטיבית / רפורמית. לא מדובר בשאלה עקרונית בשבתות / תפילה בציבור אלא במקרה פרטי זה.
תודה מראש,

תשובה

א. מנהגנו שהילד בגיל תשע או עשר, כבר מניח תפילין, כדי לחנכו במצוות.
ב. בתימן לא נהגו לקיים מסיבה או חגיגה ביום הבר מצווה, הואיל וכבר בגיל 5 עלה לתורה, ומאותו גיל כבר הוא עטוף בטלית, ואביו קונה לו ארבעה מינים וכו'.
ג. לא טוב להנהיג הנחת תפילין חגיגית, וקריאת תורה חגיגית, כי לצערנו, מגיעים קרובים שרחוקים מתורה ומצוות, ה' יסייעם ואותנו שנשוב כולנו בתשובה שלימה, ונכנסים לבית הכנסת נשים ואנשים וצלמים ומקליטים.
ד. לכן הרוצה בכל זאת לקיים הנחת תפילין חגיגית וקריאה בתורה חגיגית מומלץ בזאת שיקיים טקס זה ברחבת הכותל המערבי, ביום חול. ה. אין לשנות את סדרי בית הכנסת, ואפילו לא בדברים קטנים, כי לצערנו, בדברים אלו יש "דימניקה שלילית", ו"כיבוש זוחל" וד"ל.