דילוג לתוכן העיקרי

כתר מלכות לרשב"ג

שאלה

לכבוד הרב האם רצוי לדלג על הקטע בכתר מלכות שבו רשב"ג מייחס כוחות לגרמי השמים הואיל ולדעת רבנו כל זה שרש עבודה זרה (האסטרולוגיה) ויש בזה (למי שעושה מעשה לפי הדברים האלה) מצות לא תעשה משום לא תעוננו? ויתרה מזו, ביחס למאדים ולצדק משמע שהם פועלים מכח עצמם וכפי שתיאר רשב"ג את צדק: "והוא (צדק) ישפוט תבל בצדק"... ואם כך, יש בפיוט זה גם אלילות ממש... האם אין ראוי ומיוחד בליל כיפורים להתרחק מכל עקבות עבודה זרה? ולא דיברתי על ריבוי התארים לבורא "אתה גדול... אתה חכם..." שנאמרים פעמים רבות בפיוט ואינם אלא חירוף וגידוף לדעת רבנו, ואסור לשמעם וכל שכן לאמרם? ולא דיברתי על הנתונים המדעיים המשובשים שעלולים להתמיה את השומע ויגרמוהו לחשוב שתורתנו היא מיושנת ולא רלוונטית? האם לכל הפחות לא ראוי לדלג על קטעי האסטרולוגיה שנגדה קידש הרמב"ם מלחמה? בית הכנסת הרמב"ם רמת עמידר נ.
ב. מדוע בסידור שיח ירושלים כשהציעו לדלג על הקטע האמור ציינו שהטעם משום אי דיוקיו המדעיים בלבד ולא הזכירו דבר מהיסודות שציינתי לעיל?

תשובה

ההשגות שלך על "כתר מלכות", לפי משנת רבינו, קרובות להיות נכונות. כתבתי קרובות, כי:
א. כשהקוראים אינם מבינים, וכל כוונתם היא כללית, התפעלות מה', והנעימה וקדושת היום עושים את שלהם, ולטובה, אין לחשוש מדין ע"ז וכיו"ב.
ב. אין לחשוש לאי דיוקים מדעיים שיש בפיוט זה, כי כך היו הידיעות המדעיות שהיו בזמן המחבר, וגם בדברי רבינו, יש אי דיוקים אסטרונומיים, שמארי כינה אותה, "ארכיאולוגיה אסטרונומית", ואשר אם נדלג אותם קטעים, לא טובים אנו מאבותינו, ומרבותינו, וממארי זצ"ל, ויש לנו דברים אחרים, שיש להקדים ולטפל בהם, וה' ינחנו במעגלי צדק למען שמו.