דילוג לתוכן העיקרי

1. אורים ותומים 2. מיתוסים ביהדות?

שאלה

לכבוד מעכ"ת הר' רצון יצ"ו, שלום רב!
ראשית, אקדים התנצלות במתק שפתיים ואומר כי שאלותיי חורגות לפעמים מתחום התשובות בהן אתה עונה, אך חשוב לי מאד לקבל תשובות תורניות דווקא מתוך מתחום זה, קרי שבילי חשיבתו של הרמב"ם.
א. עפ"י התורה האורים והתומים הן אבנים שבחושן והגווילין מה מקורן ומה דעת הרמב"ם בעניין?
ג. מניין לנו חובת הציות לאורים והתומים? בשונה מהנביא שלו חייבים לשמוע עפ"י קריטריונים האמורים בתורה.
2. הרבה יש בשבחו של המדע (האמיתי, האובייקטיבי - אבסולוטי, ללא נגיעות "פוליטיות") אך לעיתים המדע על אף שנעשה בכלים אמפיריים לא עולה בקנה אחד עם האמור בנביא. האם לעיתים הקורות האמורות בסיפורי הנביא יש בהן מן הגוזמא כדי לתאר או להעצים באופן מגמתי? ואם כך, מדוע נכתב באופן זה? לדוגמה: דוד המלך ע"ה ושלמה המלך ע"ה על אף גדולתם האדירה - לא מאוששים קוהרנטית במדע המודרני, מתי מסורת חז"ל מכריעה את מפורסמות\מושכלות המדע בין - ימינו ומתי לא? הרי הרמב"ם בזמנו בכוחו היה לחלוק על חז"ל בהסתמך על דיעותיו המדעיות. אודה לך אם תשפוך אור על מבוכתי.

תשובה

1. לדעת רבינו, הכהן שנשאל באורים ותומים הוא מדבר ברוח הקודש. אבל הוא אינו נביא. רק נביא יש חובה לשמוע אליו, וזו מצוות עשה, "אליו תשמעון". כמובן שלא יעלה על הדעת שמלך ישאל הכהן הגדול באורים ותומים, ולא ישמע. אך אין לו חובה הלכתית. אבני האורים ותומים הם אבנים טובות ומרגליות, שתים עשרה במספר, והן מפורטות בתורה.
2. לא כל מידע מדעי הוא הוכחה אמפירית, כי יש מידעים שהם רק בגדר השערה, אע"פ שיש אוהדי מדע, שמתייחסים אליהם, כאל מידע מדעי מוכח. והנה, ביחס למידע מדעי מוכח, לפי רבינו, יש להתחשב בו, ולבאר המקראות האגדות בהתאם לו. אולם יש גם מקראות ואגדות, שלא בהכרח שהם מנוגדים למידע מדעי, כי יש להבין את שפת המקרא, ואת שפת האגדות. ואשר לדוגמה בעניין דוד ושלמה, עלייך להיות ממוקד, וציין דברים ספיציפיים.