דילוג לתוכן העיקרי

לכבוד מו"ר הגאון מארי רצון יצ"ו

שאלה

לרב שלום" עד לא מזמן שיכנעתי את עצמי כי דבר כמו סיאנס או כל "תקשור" אחר עם המתים הוא דמיון של האדם והבל הבלים. אני נמצאת בגיל של עיצוב ההשקפה הדתית שלי" והצלחתי מתישהוא להתאזן ולבסס אמונה שמושתת על מס' עקרונות: "אלוהים הוא בורא העולם וסוד קיומו" אין לו תכונות אנושיות של "רצון כעס וכו"' העובדה שאנחנו מייחסים לו תכונות אלו "גם במקורות" הוא פשוט תרגום של המציאות הרוחנית "שלו" שאותה איננו מסוגלים להבין ולכן אנחנו מסבירים אותה במונחי בשר ודם "אלוהים הוא מקור הכל" הוא ברא את העולם ברחמים" מקור הרוע והסבל הם בחוויה האנושית "הוא ברא את חוקי הטבע "בכללם הפיזיקה"כימיה מדע וכו"' והפרת חוקים אלו – נס" היא דבר שלא יכול להיעשות לעיני יחידים אלא רבים. "כמו קריעת ים סוף וכו"' "אמונתנו בתורת ישראל היא מסורת אבות" אין לנו ממש איך לאשש או להפריך את האמונה שזה מה שאלוהים דורש מאיתנו להאמין בו" ולכן אנחנו פשוט דבקים במסורת אבות כהוכחה לכך ש"דורות רבים לא טועים". התורה מאזנת ומעדנת אותנו ותורמת להת)פתחות חיי משפחה וקהילה בריאים. לפעמים היא גם יוצרת סבל לאדם "למשל כהן וגרושה שמגלים שלא יכולים להינשא" אך זה אחד המחירים שבדבקות בדת "על האדם לשכלל עצמו ולפתח את עצמו בכל תחומי החיים" העולם הזה יכול להציע לנו הרבה דברים" צריך לברור מה מתאים ומה לא ולא לדחות את כל מה שלא בא מן "הקודש" מלכתחילה –עולם הבא" הוא מחוץ לגבולות ידיעתנו" מטרת חיינו היא להכניס משמעות בחיינו שבעלם הזה" ולא לחחפש שכר ועונש בעולמות שמחוץ להשגתינו האנושית. אנו מקיימים מצוות לא בשביל העולם הבא" אלא בשביל העולם הזה" כי עצם קיום המצווה בעולם הזה הוא השכר שלנו. "הנשמה היא ישות ערטילאית. יש בנו גוף ותודעה. הנשמה היא המימד הרוחני שבאדם. איננו יודעים מה קורה לה אחרי שמתים מהעולם הזה ואין לנו שום דרך לברר כי עולם זה הוא מחוץ לתפסיתנו כלל וכלל. הכלים האנושיים שבנו לא יכולים להכיל מציאות רוחנית גבוהה כזו ולכן כל "תקשור" כלשהוא הוא שטות" כי אם המציאות הרוחנית של עולם הבא יורדת לעולם הזה סימן שזו איננה המציאות הרוחנית האמיתית" שהרי המציאות הנעלה האמיתית לא יכולה להיקלט במציאות אנושית. התובנות הנ"ל עזרו לי לבטל הרבה אמונות מוטעות מראשי ולזקק את האמונה לדבר שכלי והגיוני. ופתאום הייתי אצל קרובי משפחה ודיברנו על כל מיני דברים" הם מאוד דתיים ויודעי הלכה ומוסר" ואומרים לי שעובדה שיש סיאנס ותקשור עם המתים. גיגלתי על זה קצת וקראתי כל מיני סיפורים הזויים של אנשים שעשו סיאנסים והעלו נשמות שונות ומשונות ומוכיחים את זה בכך שהכוס שהניחו על הלוח זזה מאליה. ואני שואלת: כוס שזזה מאליה זה לא טבעי. ואם האדם לא מבין בהפנוט אין לו דרלךך לעזות זאת. אז... האם זה נכון? וזה כ"כ עצבן אותי" כי אם זה נכון" אז מה זה אומר? שכל מהות חיינו מסתכמת בכך שנהפוך לנשמה תועה באוויר שכל זב חוטם עם כוס ולוח יכול לשגע? אחרי זה הסבירו לי שאלה נשמות בין כף הקלע לגיהנום וכו' וכו' מה זה הדבר הזה? אלוהים משתעשע בנשמות בני האדם? ועוד"תקשור עם המתים היא תופעה שקיימת גם בדתות ותרבויות אחרות"מה זה אומר על האמונה שלנו? באמת אפשר להעלות נשמה ולגרום לה להזיז כוס על לוח? מעולם לא ראיתי בעיניי סיאנס אבל ככה טוענים שזה קורה" זה נכון" היא באמת זזה? ואם כן אז מה זה" מה הכח שמזיז אותה? מה זה בדברים האלה" רוחות נשמות? זה תכלית חיינו? איך יכול להיות שיהיה קשר בין החיים למתים? הרי זה מימדים שונים לגמרי של מציאות? אז בשביל מה אנחנו מתייגעים בלימוד ומחשבה"ברמב"ם ורמב"ן" למה לא נעלה איזה נשמה ונשאל אותה לפשר החיים ומה יש למעלה? עד כדי כך הדברים פשטניים? אשמח לתגובה"תודה.

תשובה

א. התייחסתי רק לתינוק שנולד בן שבעה חודשים שזהו זמנו, וכשניכר שהוא בשל כבן תשעה, אבל כל שהוא פחות מכך, רק אחרי יציאתו מן האינקובטור, מתחיל המניין. וגם בבן שבעה, ציינתי את לבטי הגר"ע יוסף שליט"א, ולכן כל שנראה שהתינוק הזה הוא רם בשל, גם הוא יש למנות לו רק אחרי צאתו מן האינקובטור.
ב. לא זוכר את דעתו.