דילוג לתוכן העיקרי

רבנות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. מה התפקיד של מועצת הרבנות הראשית לישראל? באלו דברים הם קובעים?
2. מה התפקיד של רב ראשי לישראל? באלו דברים הוא קובע?
3. מה התפקיד של רב עיר? באלו דברים הוא קובע?
4. האם יהיה מצב, שבו תושבי עיר מסוימת יהיו חייבים לשמוע בקול רב העיר? (אם אפשר דוגמא)
5. ברצוני לשתף את כבוד הרב בדעה האישית שלי. אני חושב ששני רבנים ראשיים (ספרדי ואשכנזי) בכל עיר גדולה, זה מיותר לחלוטין! צריך רב עיר אחד, וכל 5 שנים יהיו בחירות לרב חדש (פעם ספרדי ופעם אשכנזי). יש לציין שרב ראשי לישראל מתחלף, והוא לא נשאר בתפקיד כל ימיו. אני גר בפ"ת וכבר כמה שנים אין לנו רב ספרדי. אם תשאל ברחובות פ"ת אדם דתי ספרדי, אם חסר לו בעיר רב ראשי ספרדי אני בטוח במאת האחוזים שהתשובה תהיה "לא"! הרב פינטו שליט"א מועמד לרב עיר ספרדי אמר שיש צורך ברב עיר ספרדי מכיון שהוא כביכול מנהיג את הציבור הספרדי ויתן להם מענה הלכתי בכל מה שקשור במנהגים והלכות של ספרדים. ואני שואל שאלה פשוטה. האם בשביל זה צריך רב ספרדי ראשי בפ"ת?? הרי אדם שרוצה להתעניין במנהגים או בהלכות, ישאל את רב בית הכנסת, ואם מדובר באדם חילוני או מסורתי שאין לו זיקה לבית כנסת יכולים להפנותו לרב שכונה, שבד"כ יודע מנהגים שונים, וגם אם הרב לא יודע הוא יכול לברר בשבילו. אני יודע שכבוד הרב מועמד לרב ראשי ספרדי בפ"ת. האם כבודו יכול לתת לי היבט נוסף, במינוי רב ספרדי בפ"ת?
תודה וכל טוב.

תשובה

1. לקבל החלטות הלכתיות, לקבוע מדיניות של כשרות ורישום נישואין וכיו"ב, ולהסמיך רבנים ודיינים וכיו"ב.
2. לנהל את מועצת הרה"ר לישראל ואת בית הדין הגדול מלבד תפקידים ייצוגיים.
3. להורות הלכה לבני עירו, לרבץ תורה, ולייסד מערכת כשרות מקומית, וכן מערכת לרישום נישואין, לדאוג שיהיו מקוואות תקינים כהלכה, וכן עירובין וכיו"ב.
4. כל בני העיר צריכים לשמוע בקול רב עירם. ויש שרב עיר נפטר וטרם מונה אחר תחתיו, הרה"ר ממנה רב באופן זמני שינהל ענייני הרבנות באותה עיר, וחייבים לשמוע לו.
5. מבחינה עקרונית, אכן אנו מתפללים ומייחלים שרב אחד יהיה לכל בני העיר, ספרדים, אשכנזים ותימנים וכיו"ב. ואנו מתקדמים למציאות זו. בינתיים יש מקומות שעדיין יש צורך בכפילות זו. מסיבות שונות. ולכן טרם שינו את החוק. ולכן מבחינה מעשית יש לבדוק את הצרכים הרבניים בכל מקום, ובהתאם לכך תהיה התשובה. לגבי פ"ת, טבעי שאני רוצה לחוות דעה שהיא רק עקרונית בלבד, כי כל זמן שטרם שינו את החוק, יפעלו לפי החוק.