דילוג לתוכן העיקרי

הרב קאפח

שאלה

שלום לכבוד הרב רצון ערוסי ידוע שהרב קאפח למד במרכז והעריץ את הרב קוק והוא מזכיר את זה בספריו לדוגמא בכתבים, וגם שיחסו היה חיובי כלפי מדינת ישראל. אך יש לי קושי, ראיתי בכל מיני מקומות שהרב קאפח אמר בתקופת ממשלת רבין שאין חובה להתגייס בצבא עם כזאת ממשלה והכל. חשוב להבדיל בין מדינת ישראל לממשלת ישראל, הבדל שאם היו עושים אותו היו נמנעות הרבה מחלוקות וכו'.. אני לומד בישיבה "הר המור - ניקית" שהיחס כלפי המדינה הוא די "ממלכתי" וקשה לי ה"קונפליקט" שיש לכאורה בין הצדדים, כלומר, האם הרב קאפח מסכים שמדינת ישראל היא קודש (רמב"ן על ספר המצוות שורש רביעי אם אני לא טועה) ועוד מקומות שברור שיש מצווה להקים מדינה בארץ ישראל? קראתי שהרב קאפח לא הסכים עם המושג תינוק שנשבה (שחידש החזון איש על חילונים בימינו), האם הוא היה מסכים עם המושג של הרב קוק "אנוסים במחשבת הדור" כלומר הזרם של הדור (של אי בירור אמוני ו"אלוהים אשמח אם תענו לי..

תשובה

1. הגר"י קאפח זצ"ל היה איש הלכה מובהק, פרגמטי מאוד, והוגה דעות רציונלי. לא ידועה לי הוראתו שאין חובה להתגייס בזמן ממשלת רבין. ידועה לי ביקורתו התקיפה ביותר כלפי הסכם אוסלו. הוא לא התייחס למדינת ישראל במושגים של קודש, אלא כמציאות או כצורך. לפי הערכתי, הוא לא הורה שאין להתגייס.
2. אהן הוא לא הסכים ליישום המושג הלכתי תינוק שנשבה למציאות של ימינו. ייתכן שהיה מסכים להתייחסות אליהם כאל אנוסים במחשבת הדור, השאלה עד לאיזה גבול הלכתי, כי הוא היה נזהר שלא לפרוץ גבולות הלכתיים ע"י מושגים חדשים.