דילוג לתוכן העיקרי

ברכות על האוכל

שאלה

שלום עלכם כאשר אורח יושב ואוכל ומגישים לו אוכל שלא היה לפני כן על השולחן האם צריך לברך ברכה ראשונה? האם הדין הוא גם לגבי בעל הבית שלא ראה לפני הארוחה מה יש לאכול? ישנם 3 תנאים לברך על יין שני הטוב והמטיב מה קורה כאשר לא מתקיימים התנאים? האם מברך בוא פרי הגפן?
תודה

תשובה

1. לא. הואיל והוא סומך על דעת בעל הבית. לכן בעל הבית שלא היה לו מין נוסף. וכבר אמרו הם לן ונברך על דעתו. ואחר מכן נתקבל בביתי דבר נוסף. יש לברך עליו. אבל אם היה הדבר הנוסף במטבח, ועקרת הבית ידעה ממנו, והתכוונה להגישה, ובעלה לא ידע, דעתו כדעתה, ואין צריך לברך.
2. לעניין ברכת הטוב והמטיב על יין שני, לפי רבינו, ברכות, ד, ט, התנאים הם כדלקמן: (א) מסיבה לשתיית יין. כלומר יחיד שיש לו כמה יינות, אינו מברך הטוב והמטיב. אלא משניים ומעלה שישבו לשתות יין ובא להם מין יין אחר. (ב) שהיין האחר לא היה בפניהם, אלא הובא בפניהם מאוחר יותר, או שלא היו רשאים לשתות ממנו, ולאחר מכן הותר. (ג) כשעיין יש מהיין הראשון לפניהם. ולפי מרן, שו"ע, או"ח, קעה, גם כן התנאים הנ"ל, אלא שיש תנאי נוסף שדווקא אם היין השני טוב מן הראשון, או אין יודעים שהוא גרוע ממנו. אבל אם יודעים שהוא גרוע מן הראשון, אין מברכים הטוב והטיב, שם,
ב. כאשר לא מתקיימים התנאים הנ"ל, די בברכת הגפן על היין הראשון בשביל כל היינות שישתה או ישתו לאחר מכן.