דילוג לתוכן העיקרי

אמונה

שאלה

לק"י כבוד הרב שלום וברכה.
יורנו הרב וה' יסייע בדבר תורתו, מדוע עלינו להכיר טובה לקב"ה אף על הנסיונות בהן הוא מעמידנו אם באנו לעולם בעל כורחינו? האם הקב"ה עושה לנו טובה? הרי ביטוי שכזה הוא מתייחס לישות שנמצאת כבר (נניח האדם) ואז גורם חיצוני לה עושה לה טובה!, היא נפעלת, אך היא ישנה לפני שנפעלת עליה הטובה מאותו הגורם החיצוני? ולא יתכן שנאמר כך, שהיינו קיימים וקדומים כך שנעשית עלינו הטובה מאת ה' ואנו צריכים וחייבים להחזיר לו יתברך טובה?! שכן אנו ברואים, ה' ברא אותנו.. תורה היא ואני מחפש תשובה. רוב שלומות, גלעד.

תשובה

האדם נברא בצלם אלהים - דהיינו עם שכל וכח בחירה חפשית. ה' ברא את האדם לטובת האדם ולטובת ה', כי אין ה' גוף ולא דמות הגוף ולא חסר דבר. טובת האדם, שאם יזכה, יזכך נפשו ע"י תורה ומצוות ומע"ט ונפשו תהיה צרורה בצרור החיים, חיי האמת והנצח, ולא תכרת. הנסיונות הם מבחינתנו טובה לנו, שהם מכשירים אותנו לממש את יעודנו הנ"ל. אין ה' גורם חיצוני לנו, כי הוא אינו גוף ואין לו דמות הגוף, והוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו, ואין לייחס למציאות האלהים זמן עבר והווה ועתיד, כי הוא בורא הזמן, והתנהלותינו היא שנערכת בזמנים, ובתוכם הנסיונות. וה' יודע מה שיהיה קודם שיהיה, ואנו לא נדע, רק אחרי אם בכלל.