דילוג לתוכן העיקרי

יו"ט ב'

שאלה

בעזרהי"ת שבוע טוב. ביו"ט ב' של שבועות בעיר אומאן שבאוקייאנה עמדנו בפני השאלה, כיצד ינהגו בני א"י המתארחים באומאן, כאשר הישוב שבו נמצא הציון אינו ישוב ישראל אלא ישוב שכולו של גויים. יש כמה בחורים ואברכים ישראלים שגרים שם בקביעות בבחינת הולך ובא, מהארץ לשם וחוזר. שלושה מיניינים באו לשם מארה"ב, צרפת וכו'. חוץ מהנ"ל היום מהארץ כ 1000 איש. הבעיה התעוררה כאשר ביו"ט ב' רצו חלק מהישראלים לנסוע לציון הבעש"ט (יום ההילולא שלו). מה שבפועל קרה: הישראלים הניחו תפילין בפרהסיא והתפללו במניין כשלצידם במניינים סמוכים התפללו בני חו"ל תפילת יו"ט.
א. מה לדעתכם ע"פ ההלכה יש לנהוג במקרה זה.
ב. האם אפשר ביו"ט ב' לעשות מלאכה בתוך הדירות (של הגויים) שבו אנו מתארחים. כלומר, האם מתאים כאן הכלל שכל מה של מראית עין אסור בחדרי חדרים או במקרה זה היה אפשר לעשות מלאכה.
ג. מה ששו"ע מדגיש שאסור לנו לעשות מלאכה בישוב, האם אפשר לקבוע שהיציאה מחוץ לתחום מתייחסת למרחק מהנקודה שבו מונח הציון של רבי נחמן מברסלב, או עדיין צריך לצאת ממש מתחום העיר לגמרי אע"פ שאינו ישוב יהודי.
תודה אברהם

תשובה

וכדאי בזיון וקצף שאלו חוגגים ואלו מניחים תפילין. לפי שיטתי במשנת הרמב"ם, כל יהודי שנמצא בחו"ל ביו"ט, גם אם נמצא עראי, וגם אם דוקא אינו במקום ישוב יהודי, חובתו לנהוג יו"ט שני של גלויות לכל דבר ועיקר. ולפי ההוראה שנוהגים להורות עפ"י השו"ע, כל מי שנוסע לחו"ל עראי, ינהג בפרהסיא כמו בני גלויות, ובצנעא כדינו בארץ. ולכל הדעות אין להעלות על הדעת, שבאותו מיתחם, חלק נוהגים כך, וחלק נוהגים אחרת, ואפילו בפרהסיא.