דילוג לתוכן העיקרי

ברכות

שאלה

לק"י, שלום לכבוד הרב,
1. רבינו כתב בהלכות תפילה פרק ז' הלכה ט"ז לגבי שבת "וחוזר ואוכל מעט מפרי זה, ומברך לפניו ולאחריו, ומעט מפרי זה, ומברך לפניו ולאחריו".
א. האם הכוונה היא שלגבי אותו הפרי יכול לחזור ולברך?
ב. אם אדם לא אכל כשיעור ולכן לא התחייב ברכה אחרונה, האם יכול לכוון בברכה ראשונה דווקא על פרי מסויים, ולחזור ולברך על פרי אחר מבלי לברך ברכה אחרונה (כאשר כל הפירות מצויין לפניו?
2. לגבי ברכה ראשונה על שוקולד או גלידה המכילים שברי עוגיות (קטנים), אולם האדם נהנה ראשית מהטעם של השוקולד או הגלידה לפני שנהנה מהטעם של העוגיות (מאחר ושברי העוגיות נמצאים התוך הגלידה או השוקולד). האם יברך מזונות מדין תערובת של חמשת מיני דגן שהם העיקר כשבאים לתת טעם? או יברך שהכל מאחר ונהנה בתחילה מהשוקולד או מהגלידה?
בתודה מראש ובברכה, ערן חבשוש.

תשובה

א. רבינו מתכוון לפרי אחר. אבל גם לאותו פרי, ובתנאי שכשאוכל הפרי הראשון, אין דעתו לאכול הפרי השני, או שאין דעתו באותו אגע לאכול מאותו פרי יוצא משיעור מסויים. וכששינה דעתו, יחזור ויברך. ומברך ברכה אחרונה על אכילה ראשונה, אם אכל כשיעור.
ב. כן, אם אכן כך חשב בעת הברכה הראשונה לאכול רק אותו פרי, או רק חלק מאותו פרי, ואח"כ שינה דעתו, אף שכל הפירות לפניו.
2. אם העיקר הוא הגלידה או השוקולד, אינו מברך על שברי העוגיות - כי הן טפלות לעיקר. אבל אם הן עומדות בפני עצמן, והוא חפץ בהן, וניתן להפרידן, יברך על כל אחד.