דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בעניני עבודה

שאלה

לק"י שלום וברכה לכבוד הרב!
אני עובדת כסייעת לילד נכה הלומד בבי"ס רגיל ממלכתי. באופן עקרוני בשעות השיעורים הילד אינו זקוק לי כ"כ ויכול להסתדר לבד, אך בכ"ז אני נמצאת לידו כיתה מכיוון שאני מחוייבת לעבוד איתו 30 שעות בשבוע. השאלות שלי: א) האם מותר לי להתפלל מחוץ לכיתה בשעת השיעור? או שמא כיוון שאני מדווחת שעבדתי 6 שעות עם הילד זה אסור ונחשב לגזל?
ב) אני מחוייבת לעבוד עם ילד 30 שעות בשבוע, ואני היא זאת שמדווחת כל יום בנפרד כמה שעות עבדתי. אני מגיעה לביה"ס ב -7:45 אולם לעיתים קורה שהילד מאחר ומגיע בסביבות 8:00, ואני ממתינה לו עד שיגיע. האם מותר לי לכתוב שעבדתי מהשעה 7:45 (שכן אני מחכה לילד בביה"ס) או שמא עלי לכתוב שהתחלתי לעבוד מאותה שעה שבה הגיע הילד?
ג) לעיתים קורה שאני עובדת יותר שעות אבל מדווחת על פחות שעות (למשל עובדת 6 וחצי שעות אבל מדווחת על 6 שעות). האם זה אסור?
תודה רבה מראש לכבוד הרב!

תשובה

א. לא ברורה לי הגדרתך, "אינו זקוק לי כל כך". כי אם יש צורך כל שהוא, הרי בכוונה משלמים לך על העובדה שאת נמצאת בסביבתו הקרובה ויכולה לסייע לו בכל עת. לגופו של דבר, רצוי שתתפללי בבית לא בעת העבודה, היה ואין לך אפשרות, מותר לך בעת העבודה, ובעת שהילד אינו זקוק לך להתפלל רק תפילת שמונה עשרה.
ב. רשאית את לדווח מן השעה 7:45 אף שהוא מאחר, כי את כבר נמצאת בזמן, כפי שנדרשת, וממתינה לו.
ג. אם את זכאית לתגמול עבור שעות נוספות, הרי את רשאית לדווח את העבודה הנוספת, ואת רשאית שלא לדווח, כי את רשאית למחול על התוספת.