דילוג לתוכן העיקרי

שבת

שאלה

שלום לרב
א. באחת מתשובותיך האחרונות כתבת שאף לשיטת הרמב"ם יהיה אסור לחמם מרק קר על הפלטה ולא הבנתי טעם הדבר - אם משום בישול הרי אין בישול אחר בישול אף בלח ואם משום מיחזי כמבשל מה שייך מחזי בפלטה והלא מעולם לא שמענו ולא ראינו מי שמבשל בפלטה ועוד ששמה מעיד עליה "פלטה של שבת " (ובר מין דין אפשר לעשות בה היכר כזה או אחר)
ב. האם בעיטוף החלה במגבת או בשקית ניילון ונתינתה מעל הפלטה יש משום הטמנה ואסור?
ג. האם חלה הניתנת מעל סיר בשרי הנמצא על הפלטה (ללא עיטוף) הופכת להיות בחזקת בשרית?
תודה לרב.

תשובה

א. הפלטה היא כמו תנור. וחומה רב, ואפשר לבשל בה. ויש שמבשלים בימי החול בפלטות חשמליות. ולכן אין להניח בשר על הפלטה, לא תבשיל מוצק ולא לח. גם כשאלה התבשלו כל צורכם מלפני השבת, כי הוא מיחזי כעושה מעשה חול. ואין הכיסוי של התנור מתיר להשתמש בתנור, כי בתנור אין להשתמש בו בשבת, גם כשיש לו כיסוי לשם היתר. וכן בפלטה.
ב. אם העיטוף הוא הרמטי, יש בכך משום הטמנה אם החלה על הפלטה, אבל אם העיטוף לא הרמטי, או אם רק עוטף את החלה בכיסויים שונים, והיא אינה על הפלטה, אין בכך משום הטמנה, כי אין דרך להטמין חלה באופן כזה כדי לשמר חומה. אם אינה על הפלטה רק משום הגיינה.
ג. לדעת רוב הפוסקים, אם הסיר סגור בכיסוי הרמטי, החלה לא תיהפך בשרית, אם לא היתה רטיבות בחלה או בכיסוי של הסיר. אבל לדעת מורנו הרב יוסף קאפח, יש לאסור.