דילוג לתוכן העיקרי

חבישת כיפה למתגורר בחו"ל

שאלה

שלום רב מוטרד אני מנושא זה זמן רב, אני ואשתי מתגוררים כיום במילאנו מזה כחצי שנה לצורך לימודי. לפני הטיסה אבי אמר לי "אל תעירו ואל תעוררו" במילים אחרות לא למשוך אש איפה שלא צריך ובהתאם לעצתו הסתובבתי חבוש כובע מצחייה. אני לומד בעיר קטנה מחוץ למילאנו ללא יהודים אך עם אנטישמיות כגון כתובות וציורים של צלבי קרס ושרשראות עם סמל זה. מקור הבעיה שלי הוא שהכיפה היא חלק ממני ואני מרגיש שאני משקר בעיקר לי כשאני הולך ללא כיפה, אך מצד שני באזור שבו אנו מתגוררים ישנם הרבה יהודים אך גם לא מעט מוסלמים מה שמגביר את הסיכון. קראתי את התשובות שהובאו באתר אך הן לא רלוונטיות לגבי מכיוון שהם מדברות על ביקור קצר ולי יש עוד כ -6 שנים, קל למצוא פתרון לחופשה אך כדרך חיים זה קשה יותר. בנוסף איני חושש כל כך לעצמי אלא בעיקר שיתנכלו לאשתי. יעשה כאן קהילה יהודית לא קטנה אך בבואי לשאול את הרבנים המקומיים נתקלתי במספר בעיות:
א. הרבנים הנמצאים פה שייכים לזרם החרדי והתשובות שלהם לא מספקות את הדבר שבוער בי.
ב. חלקם הולכים עם כובעים "חילונים" שאינם מהווים סמלי סטטוס יהודיים וחלקם עם, מה שמקשה על גישה החלטית ציבורית. בצפייה לתשובה אבישי

תשובה

אם במקומך יש אכן סכנה ממשית להתנכלות של אנטישמיים, אין מה לעשות, ואסור לך להסתובב עם כיפה, ולא רק כדי שלא יתנכלו לאשתך, אלא גם שלא יתנכלו לך, כי חמירתא סכנתא מאיסורא. ואף שביצוע הוראה זו כרוכה אצלך בצער גדול, צער שהוא מובן לחלוטין, אבל קדושת החיים עולה על הכל. ואדרבה מעז יצא מתוק, שהצער שילווה אותך יהיה הזרז שיזרז אותך לשוב לארץ הקודש מיד לכשתסיים את לימודיך. ודע שבאחת הפעמים שיצאת לחו"ל בשליחות, סירבתי מלשמוע למארחיי ויצאנו מהטרמינל כשאני חבוש במגבעת, ובדרך אנטישמי ניסה לפגוע בנו. כמו כן אני נוהגת בשבת ללכת עם טלית מן הבית לביהכ"נ ומביהכ"נ לבית. והנה קשה לי מאוד להיענות להמלצות מאחריי להימנע מכך במקומות מסוימים, ובכ"ז נמנעתי כשהיו חששות ממשיים, כי חמירתא סכנתא מאיסורא.