דילוג לתוכן העיקרי

הלכה

שאלה

שלום כבוד הרב
1) הרב מוצפי שליט"א אמר למישהו שאמר שהוא צריך בעבודתו להעיר נוצרים לתפילתם שאינו צריך להפסיד עבודתו ומותר לו להעירם אך עדיף שלא יעירם אם זה דבר שהוא לא קבוע בעבודתו (להעיר נוצרים לעבודתם) ויגיד למנהל עבודה שלו שניסה להעיר אותם וכנראה היה גשם חזק או שהם לא שמעו מהרעמים וכו'... מה הסיבה שמותר לשקר שקרים גמורים כאלו במצב כזה?
2) בחור שלומד בישיבה בן 20 שרוצה להתחתן עם בחורה ושניהם צעירים ולא מסוגלים כבר לטפל בילד בגיל כה צעיר ולהוליד ולקחת על עצמם אחריות כזאת, אך הוא רוצה להתחתן מוקדם ולא לדחות את הנישואין על מנת שישקעו תאוותיו ויוכל לעסוק בתורה בטהרה, האם אפשר להתיר לו שיתחתן ואשתו תקח גלולות נגד הריון בשנתיים הקרובות? הרי אין פה איסור שז"ל וכן רק המנעות ממצוות פריה ורביה וזה לצורך חשוב, כדי להתחתן מוקדם וגם היום לצערנו הרבה שלא מתחתנים מוקדם שיש להם הזדמנות מקשיים כאלו לקחת על עצמם עול טיפול בילדים ואחריות זו בסוף עלולים לא למצוא בקלות זיווג אחר כך אלא לאחר שנים מרובות... האם אפשר להתיר?
3) מה ההלכה שהרב פוסק לגבי ייחוד של הורים מאמצים עם ילדיהם המאומצים? ראיתי שיש מתירים למי שגידלם לפני שהיו בגיל 3, מה דעת הרב? האם אפשר להתיר ובאיזה מצב?
4) הרב אמר לי שעל רשעים כמו תרח צריך להתפלל שיחזרו בתשובה ועל רשעים שאכזריותם ושחיחותם נראית לעין כל ומסכנים רבים צריך להתפלל שימותו... אני מאוד אשמח אם הרב יכול כמה דברים לפרט לי שאני אבין את כל העניין... האם הכלל הזה שהרב אמר אין הבדל בין יהודי לגוי וגם יהודי שרשע לעין ומסכן רבים צריך להתפלל שימות? והאם למשל כוונת הרב לגבי רשע כמו תרח שצריך להתפלל שיחזור בתשובה זה כמו למשל עובדי ע"ז בהודו סין ונוצרים שלא רשעים אלא סכלותם הובילה אותם לכך? ומה שהרב אמר שאנשים שמסכנים את עם ישראל צריך להתפלל שימותו זה כולל מסכנים מבחינה רוחנית כמו אנשים שעוקרים תורה מעם ישראל ונלחמים נגדה במדינה? עם עליהם צריך להתפלל שימותו? אני מבקש שהרב יסביר לי שאדע פעם אחת לחיים כי אני הולך לפי דעת הרב
5) אשמח אם הרב יוכל להסביר לי משהו שקשה לי להבין.. האר"י ז"ל נזהר בחייו לא להרוג אפילו פרעוש ויתוש שמא יש שם גלגול והוא גורם שלא ישלים תיקונו שנגזר עליו וכן לדעתו איסור כלאיים נובע מכך שמתי שמערבב הצמחים מכפיל צערם ועונשם של הנשמות המגולגלות שם ומונע מהם תיקונם הנכון, כך בדיוק כתוב ושאלתי כיצד אם ה' גזר על אותה נשמה לעבור תיקון מסויים האדם יכול למנוע מזה לצאת לפועל אם לא נגזר מלמעלה שהוא ימנע ממנה?
6) הרב אמר שצביעת שער לגבר זה איסור תורה אבל אפשר להתיר ע"י גוי אם האשה מתנהגת בכעס ומצטערת בעלה ואי אפשר להרגיע אותה.. אם זה איסור תורה מאיפה אז ההיתר לא הבנתי? הרי איסור תורה אין היתר אלא בפיקוח נפש ולכן צריך לגרשה, לא? אם הרב יכול להסביר דבריו וסיבת ההיתר, והרב אמר שאפשר גם ע"י שינוי להתיר, מה הכוונה ע"י שינוי לצבוע שער?
7) ראיתי שיש מחלוקת אם מותר לסוך בשמן ערלה לצורך חולה שאין בו סכנה כיוון שאין זה דרך הנאתו, האם לדעת הרב מותר לסוך עם שמן ערלה במקום פצעים וסדקים בגוף ובשפתיים? והאם אין דין בערלה שאם פגום מאכילת אדם או לפחות מאכילת כלב אז מותר בהנאה?
8) האם מותר לשים בשבת קרם לחות בכפות ידיים שהוא לא נוזלי אלא כזה לבן כמו קרם הגנה משמש שנספג בגוף? האם יש מישהו שאומר שזה איסור תורה משום ממרח או שכולם מודים שאם זה קרם שנבלע בתוך העור ונספג אז זה איסור דרבנן בלבד ולכן במקום צער גדול מותר?
תודה רבה....

תשובה

1. יש לשאול את הרב מוצפי, במיוחד שאיני יודע העובדות.
2. אם באמת שניהם ראויים, אדרבה, נישואיהם בעת הזאת היא הדרך הנכונה כבזמן המשנה, בן שמונה עשרה לחופה, ועל בן עשרים שלא התחתן נאמר שייפחו עצמותיו. אולם השימוש באמצעי מניעה, אם בכלל, רק לאחר שיקיים מצוות פו"ר.
3. לכתחילה יש לחשוש לייחוד, גם לאלה שאומצו כתינוקות.
4. אדרבה, יהודי רשע שהוא בהגדרה הזאת, מורידין לבור (ואין זו הלכה למעשה בימינו). סתם גויים עובדי ע"ז בימינו, הם עושים זאת מצוות אנשים מלומדה, כמעשה אבותם בידיהם, ואנו מתפללים שמלכות ה' תתפשט בתבל וימלוך גם עליהם, כלומר שיזכו להיות מוארים באורו ויקבלו מלכותו עליהם, עיין תפילות ר"ה.
5. טרם הגעתי לרמה שאני יכול להבין בנסתרות כאלה בדקדקנות. ודיי שאני יודע מושגים כלליים.
6. האיסור על יהודי שעושה, לא על גוי שעושה, ורק בניקף דינו כמקיף. שינוי - כל שאינו צובע בדרך המקובלת לצביעת שיער.
7. אם פצעים אלו יש בהם משום זיהום, הרי הוא בהגדרה של חולה שאין בו סכנה, ולא רק בגדר מצטער, ומותר לסוכו בשמן ערלה, כדרך שרב אשי סך בתו בגוה רק בערלה.
8. לשיטת רבינו, מותרת פעולה זו בשבת, וככל שהקרם נוזלי גם החולקים על רבינו, שחוששים מפני ממרח בכהאי גוונא, יודו להיתר.