דילוג לתוכן העיקרי

תכליתיות של האדם

שאלה

שלום כבוד הרב כל כך אני נהנה מהתשובות שענית לי על שאלות על החיים אני מאוד אשמח אם תוכל להמשיך לענות לי תשובות כאלו
1) חז"ל אומרים נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא... זה נשמע כאילו החיים רעים ועדיף לא להוולד, לא? ככה אני לפעמים מרגיש והאמרה הזאת כאילו תומכת את ההרגשה שלי, דבר שנראה לא מתאים ליהדות
2) אמרת לי שמתי שאין לאדם "שויתי ה' לנגדי תמיד" הוא יכול להיות נתון למקרים ולא להשגחה פרטית מתמדת, איך זה יתכן? הרי חז"ל אומרים בפירוש שאין "אדם" (כלומר כל אדם) נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה.. ואפילו ידוע הסיפור עם ר' שמעון בר יוחאי שאפילו ציפור אינה נצודת אם לא בגזרת שמיים
3) כל אדם שמטיב לי זה מה'? הרי הוא עושה מעשה טוב בגלל עצמו ובחירתו לעשות טוב היא לא גזרת שמיים כי הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים אז כיצד אם אדם נותן לי מתנה או מתייחס אלי בסבר יפים יפות ומראה לי חיבה ואהבה ועוזר לי בחיים וכד' זה רק מה'? נגיד שזה קרוב משפחה שאני מכיר כל החיים ולא מישהו שאולי אפשר להגיד שהקב"ה הכיר בינינו, כיצד זה יתכן?
4) הציעו לי לפני כמה זמן מישהי ולא
רציתי בגלל שאני עוד לא מספיק מבוגר, וכעת לאחר חודשיים מאז ההצעה אני מתחרט על כך ואמרתי שחבל שלא ניסיתי כי זה אולי הזדמנות שחבל לפספס... אומרים לי שהכל לגמרי הרי משמיים, האם זה שלא הסכמתי זה רק מה' ואפשר להיות בטוח שזה לטובתי לחלוטין וכל זה 100 אחוז לחלוטין רק מה'? או שאולי זה דבר שהייתי יכול לבחור אחרת והייתי צריך לשקול יותר? כי אומרים שהרי לפעמים ה' מנחה את האדם ונותן בו הססנות אולי בשביל לא להגיע להחלטה או מצב... מה התשובה?
תודה רבה...

תשובה

א. דע שאין רע יוצא מה', לא ברמת הבריאה ולא ברמת ההשגחה. מפי עליון לא תצא הרעות והטוב. מקור הרע הוא האדם, שאינו סר למשמעת ה', וסר למשמעת יצרי תאוותו. ולכן כשיש רע, נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה אל ה'. ומהבינה הזאת עלול אדם, שנכשל בניסיונות, למה זה אנכי, טוב לי שלא נבראתי, בבחינת אל תביאני לא לידי ניסיון ולא לידי בזיון. אבל מומלץ לו שלא לשקוע במחשבות כאלה, אלא לדעת ערך תכליתו בעבודת ה' יתברך, כשהיא לתועלתו שלו. ויפשפש במעשיו, וכשלונו יהיה לו למנוף להתעלמותו.
2. הגירסה היותר מדויקת היא "אין אדם ניקף עיין מאירי, חולין, ז,
ב. והכוונה שצריך האדם לפשפש במעשיו למה נתקל ברגלו. ויצא לו דם מאצבעו. כלומר בעניין העונש, ולא בשלילת הבחירה. ואפילו לגירסה נוקף, הכוונה לנ"ל, עיין רבינו גרשום, חולין, שם. ואפילו להללו שחושבים שאין אדם מזיז אצבעו בלי שהכריזו עליו מלמעלה, הכוונה יכולתו להזיז אצבעו. ולא על כל הזזה והזזה ועל כל מעשה, והתבונן בדברים הללו, כי הם עמוקים, אבל חיוניים מאוד בשביל אמונת אמת.
3. כל אדם עושה בבחירתו, אבל הנגמל מאותו אדם, עצם הגמול, בין טוב בין רע, הוא מאת ה', על דרך מגלגלים זכות ע"י זכאי וחובה ע"י חייב.
4. החלטות הן שלך. התוצאות לטוב או לרע יכולות להיות על דרך הגמול, מאת ה'.