דילוג לתוכן העיקרי

שאלות חשובות לכבוד הרב

שאלה

שלום כבוד הרב
1) לא הבנתי מדוע אמרת לי שאין לחשוש מסבלונות ומותר לתת לבחורה בזמן הפגישות לקראת הנישואין מתנה? ולפני שמחליטים להתחתן... ועוד לא בטוחים.. ראיתי בילקוט יוסף שלא יתן איש לאשה משלוח מנות מפני חשש קידושין, אז איך יתכן שמותר לתת לבחורה מתנה כדי שלהראות לה אכפתיות ולהיות נחמד אליה? האם זה לכל הדעות? ואיזה מתנות לפי דעתך כדאי לתת? ולאחר כמה פגישות מומלץ? אולי מוקדם מידי עדיף שלא..
2) האם מומלץ בפגישות לדבר על ענייני אמונה ואגדות? והאם מותר לאדם להראות לבחורה שהוא יוצא איתה שהוא יודע הרבה דברים כדי שהיא תחשוב שהוא חכם? האם זה מומלץ ובאיזה אופן?
3) כאשר פלוני מסדר לאלמוני מישהי ולפני שאלמוני יפגש איתה אז פלוני מספר לה על אלמוני כל מיני דברים, האם מותר לאלמוני שיגיד לפלוני "תגיד לה שאני יודע הרבה דברים ושאני חכם ומאוד אוהב כל אדם מישראל ועוד מידות טובות"? כדי שהיא תשמע שיש בו מעלות טובות וכמובן שכל זה בתנאי שהוא יגיד דברים נכונים ולא מופרזים
4) לגבי מה ששאלתי איך אני יודע שאני חי, אמרת שזה דבר שאמרו קבוצה של מוסלמים ואין לשאלה זאת חלק ביעקב, אבל אם שואלים את כבוד הרב שאלה כזאת, מהי תשובתך? זה נשמע מצחיק השאלה הזאת אבל נראה לי שמאוד מאוד מאוד קשה לענות על זה תשובה מוכיחה ויפה
תודה רבה

תשובה

1. בשו"ע, אה"ע, מה, א, הביא שתי שיטות בעניין הסבלונות. שיטה א - מקום שנהגו לשלוח סבלונות לארוסה (בטבעת ע"י עדים) אחר שתתארס, ובאו עדים שראו סבלונות, שהובלו לאישה, חוששין שלפני הסבלונות התארסה, אע"פ שאין לנו באותה עת עדים שראו את האירוסין. כי הסבלונות הם הוכחה שקדמו לכך אירוסין. ולכן במקום שנהגו לתת סבלונות לפני האירוסין, אין לחשוש, שאם אישה קיבלה סבלונות, שהתארסה לאחר מכן. ושיטה ב' שהיא שיטת רש"י שיש לחשוש שאם איש שיוצא עם אישה, לצורך נישואין, או ששידכו ביניהם, והוא שלח לה סבלונות, כלומר מתנות, חוששין שמא קידש אותה באותן מתנות. לאור הנ"ל, עיין רמב"ם, אישות, ט, כח, ששיטת רבינו היא כשיטה
א. ולפי זה יוצא, שבני זוג שיוצאים לצורך נישואין, או בני זוג ששידכו ביניהם, והאיש נתן לה מתנות, אין לחשוש כלל שקידש אותה באותן מתנות. ועיין מאמר של מורנו הרב יוסף קאפח, "על מנהגי החתונה בתימן". על מנהג הסבלונות בתימן שנעשה יום אחד לפני הקידושין וע"י נשים, ולכן אין לחשוש כלל לקידושין.
2. אסור לאדם להתחזות בפני שום אדם, כל שכן אישה שהוא עומד להינשא לה. הדבר לא רק אסור, אלא הוא עלול לפגוע בזוגיות, ועלולים להיות מצבים רחוקים ביותר, שניתן יהיה לטעון שהקידושין היו בטעות.
3. אסור לשדכן או שדכנית לשקר בתיאור בני הזוג. עליהם לתארם כפי מה שהם, אבל בחכמה. אונאות כאלה הן לא רק אסורות, אלא גם מזיקות, ויש מצבים, שיהיה ניתן לתבוע את השדכן או השדכנית בתביעת נזיקין.
4. אם אתה מסכים שלמציאות של אדם נושם, נע ממקום למקום, חושב ומדבר, היא מציאות של חיים, הרי שאין צורך ליותר מזה. כשם שאם אתה סכים, שלגבי סוג המין של האדם זכרי או נקבי, הוא נקבע עפ"י איברים ותכונות מיניות, אין צורך ביותר מזה, וכל המכחיש מציאויות כאלה, יש מקום לבדוק הסיבות שמביאות אותו לכך.