דילוג לתוכן העיקרי

שימוש בשדה שניתן כמשכון

שאלה

אדם שנתן הלוואה, וקיבל שדה כמשכון - האם מותר לו להשכיר אותו לאחרים? * מצד אחד, ע"פ הרמב"ם, הממשכן נחשב כשומר - שכר על המשכון, ולפי זה אסור לו להשכיר אותו לאחרים, ואם עשה כך - עבר על איסור גזל מדאורייתא, ועליו להעביר את השכר ללווה (כפי שכתב הרב כאן: http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=50873 ). * מצד שני, הרמב"ם כתב בהלכות מלוה ולווה ו:יד: "מישכן לו שדה וכיוצא בה, ובאו שם פירות ואכלן -- הרי זו אבק ריבית", כלומר זה אסור מדרבנן בלבד, ואין מוציאים מידו את הפירות. * מצד שלישי, הרמב"ם כתב, בהלכות מלוה ולווה ה:טז: " וכן מי שהייתה שדה חברו ממושכנת בידו -- לא יחזור וישכיר אותה לבעל השדה, מפני הערמת ריבית" - מכאן משמע שלאחרים מותר להשכיר, ואפילו הערמת ריבית אין כאן!

תשובה

1. אסור לחוכר קרקע או בית, להשכיר או להחכיר לאחרים, בלי רשות בעל הבית. ואם עשה כן, הוא משיג גבול.
2. מלווה שקיבל שדה כמשכון ואכל פירות, עבר על איסור אבק ריבית. כי הפירות נוספים על הקרן שיפרע הלווה למלווה.
3. מלווה שקיבל שדה כמשכון מן הלווה, והשכיר לבעל השדה, לא עבר על השגת גבול, כי הוא השכיר לבעל השדה, אבל לא יעשה כן מפני הערמת ריבית.
3. אבל מלווה שקיבל שדה כמשכון מן הלווה, אסור לו להשכיר השדה לאחרים, בלי רשות בעל השדה, ואם עשה כן, עבר על איסור השגת גבול, וגם על אבק ריבית. ואם עשה כן ברשות בעל השדה, לא עבר על השגת גבול, אבל אסור לו לעשות כן מפני הערמת ריבית.