דילוג לתוכן העיקרי

תפילה

שאלה

שלום לכבוד הרב ותודה על התשובות הקודמות. שאלותי הן:
1. מה המקור של "א - ל נא קרב תשועת מצפיך וכו"' שאומרים בנוסח תימן בקבלת שבת לפני לך דודי?
2. לפעמים כשאני קצת מאריך בתפילת העמידה, ומי שלפני כבר סיים וכל רגע הוא מסתכל אלי אחורה מפני שאני מפריע לו לפסוע. זה מאד מפריע לי וזה גורם לי עוד יותר להזדרז.
א. האם מותר לי לזוז הצידה או אחורה למרות שלא סיימתי את התפילה כדי לאפשר לו לפסוע אחורה?
ב. כפי שזה מפריע לי, אני מתאר לעצמי שזה מפריע גם לאחרים. ולכן אם סיימתי אני להתפלל. האם מותר לי לפסוע לאחור למרות שעדיין יש מתפלל אחרי, וזאת כדי שלא אפריע לו בריכוז ובכוונת התפילה?

תשובה

1. עיין מגן אברהם על השו"ע, או"ח, קכז, סק"ג, שהביא בקשה זו והמליץ לאמרה לפני ברכת כהנים. וכך היא הובאה בסידור תפילת החודש. ובקשה זו נזכרה בספר צרור המור בפרשת נשא, ובספר השל"ה. כך כתב המ"א, ושני המחברים הם מקובלים. והראשון הוא ר' אברהם סרע מגולי ספרד, ובבקשה זו יש שם של כב אותיות. ויש כיוצא בה בקשה אנא בכח, שיש בה שם של מ"ב, והיא מיוחסת לר' נחוניא בקנה והיא מבית מדרשו של האר"י, עיין ט"ז, על השו"ע, או"ח, קכז, סק"ד. ושתיהן לא נזכרו בתכלאל קדמונים ולא בתכלאל משתא שבזי, אלא בתכלאל עץ חיים, בסדר קבלת שבת, ואפילו בסידורי כנה"ג, הזכיר רק אנא ולא אל נא.
2.
א. כולם צריכים להתפלל בציבור, לא באריכות יתר, ולא במהירות יתר, אלא מילה במילה, כמרצה מעות. ואסור רק לזוז בשעת תפילה, שזה לפניך פורע.
ב. לפי רבינו, אליבא דפירוש מורנו הרב יוסף קאפח, מותר למסיים תפילתו לפסוע אף שמאחריו עומד חברו ועדין מתפלל. וכמובא בפסיעות מדודות, עקב בצד אגודל, כדי שלא יטרידנו. אבל במ"ב, על השו"ע, או"ח, קכג, סקי"ד, כתב שלא יפסע לאחוריו, אם ייכנס לתוך ד' אמות של המתפלל שעומד מאחוריו.