דילוג לתוכן העיקרי

תורה חדשה

שאלה

לכבוד הרב שלום בהמשך לשאלה על תורתו של משיח, ישנו מדרש שמובא בכמה מקומות בשינויי גרסאות קלים ואומר בפירוש שלעתיד לבוא תצא תורה חדשה. ראה לדוגמה ילקוט שמעוני ישעיהו רמז תכט: אל תקרי "שומר אמונים" אלא "שאומרים אמן", שבשביל אמן אחד שעונים רשעים מתוך גיהנם, ניצולין מתוכו, כיצד? עתיד הקב"ה להיות יושב בגן עדן ודורש, וכל הצדיקים יושבים לפניו וכל פמליא של מעלה עומדים על רגליהם, וחמה ומזלות מימינו של הקב"ה ולבנה וכוכבים משמאלו, והקב"ה יושב ודורש תורה חדשה שעתיד ליתן ע"י משיח, וכיון שמסיים ההגדה, עומד זרובבל בן שאלתיאל על רגליו ואומר יתגדל ויתקדש, וקולו הולך מסוף העולם ועד סופו, וכל באי עולם כלם עונים אמן, ואף רשעי ישראל וצדיקי עובדי אלילים שנשתיירו בגיהנם עונים ואומרים אמן מתוך גיהנם, ומתרעש העולם עד שנשמע קול צעקתם לפני הקב"ה, והוא שואל מה קול הרעש הגדול אשר שמעתי? ומשיבים מלאכי השרת ואומרים לפניו רבש"ע, אלו רשעי ישראל וצדיקי עובדי אלילים שנשתיירו בגיהנם שעונים אמן ומצדיקים עליהם את הדין, מיד מתגלגלים רחמיו של הקב"ה עליהם ביותר, ואומר מה אעשה להם יותר על דין זה כבר יצר הרע גרם להם ובמקומות אחרים שבהם מובא מדרש זה הגירסה היא שהקב"ה דורש להם "טעמי תורה חדשה". ויש עוד מדרש שאומר שלעתיד לבוא ישראל שומעים תורה חדשה מפי המקום וזרובבל בן שלתיאל מתרגם להם את הדיבור. מה הכוונה בכל זה? הרי אחד מעיקרי האמונה הוא שזאת התורה לא תהיה מוחלפת! בכלל איפה מצינו בדברי חז"ל ביאור לכל המושג הזה? זהו מדרש מאוד סתום שלא ראיתי כמע שהוא מובא כלל בדברי חז"ל והראשונים