דילוג לתוכן העיקרי

תערובת חמץ שאין בה כזית בכא"פ- בירור

שאלה

שלום כה"ר.

בשאלתי הקודמת (תשע"ד) כה"ר ענה לי וזת"ד : כלל. שאם אכילת התערובת אסורה מדרבנן (פחות ממכזית בכא"פ), כיצד יחול עליה דין של ב"י וב"י שהוא מדאוריתא?!

נתעוררה אצלי שאלה

- נראה שיש לחלק בין איסור אכילה לאיסור ב"י וב"י. שאיסור אכילה חל על הגברא, ואכן לא אכל שעור להתחייב מדאורייתא.

אך בב"י וב"י, האיסור על החפצא, והרי יש כאן לפנינו כזית חמץ.

מניין לנו דהא בהא תליא? (המקור מפיה"מ פסחים אלו עוברין,לפי זה, נשאר לא ברור)

ותשובתו הרמתה מהרה תצמח

תשובה

גם באכילה גדרי תערובת הם גדר של חפצא.

שאם אין כזית בכדי אכילת פרס איסור בהיתר, מדין תורה, כאילו לא קיים איסור.

ולכן מותר לאכול אותה תערובת מדין תורה, אלא שחכמים החמירו עד ששים, או בנותן טעם.

ואם כן, אם זהו מצב החפצא בתערובת, הוא הדין לבל יראה ולבל ימצא, שהאיסור כאילו אינו כלל.