דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת

שאלה

ב"ה

לכבוד הרה"ג רצון ערוסי הי"ו!

א) למה הרמב"ם הכניס את דין זומר בכלל "כל שהוא מענייניהן" לכאורה מבחינת פעולה זה בדיוק פעולה הפוכה מנוטע וזה צריך להיות תולדה כי בתכלית הם דומים?

ב) האם יש נ"מ להלכה בין תולדה לבין כל שהוא מענייניהן? אם לא, למה הרמב"ם התעסק בחילוק הדק הזה?

תודה רבה! ושבת שלום!

תשובה

העניין הקובע את המעשה כאב מלאכה הוא התכלית, לא אופן העשייה, ולכן אב מלאכה זורע, כולל גם זורע זרעים באדמה, ונוטע באדמה, ומרכיב באילן, וזומר באילן, אך גם הזומר וגם המרכיב הוא מעין אב, לא תולדה. ראה דברי מארי, שבת, ז, ג, אות ה, בסוף. והתולדה דומה באופן העשייה טוחן, ומחתך ירק דק דק, ואמנם מארי בשבת ז, ב, אות ד, עמ' קמח, כתב שאין נפקא מינה למעשה בין מעין אב ותולדה, ונראה שרבינו חילק חילוק דק זה, כדי לשמור על השיטתיות של חכמי התלמוד באבחנה בין אב ובין תולדה, כדי שהדברים לא ייראו סותרים או בלתי שיטתיים.