דילוג לתוכן העיקרי

יורנו רבנו

שאלה

מספר שאלות:
א. מה דינם של אותם חוטי דם (עורקים וורידים) הנמצאים בעופות בירך בשוק ובכנף. ותו"כ אכילה נחשפים. האם אין דינם שצריך להסירם לפני ההכשרה ואם כן אין אפשרות לבשל חתיכות שלמות של העוף?

ב. מה דינן של כליות העוף באכילה? האם ניתן להכשירן יחד עם הירך (כשהן מחוברות ודבוקות בה)? ומדוע במשחטות מסוימות מסירים אותן מו העוף?

ג. מה דינו של מוח עצמות העוף, האם מותר באכילה על סמך הכשרת חלקי העוף קודם הבישול?

ד. מהי המסורת הקדומה בכתיבת "כימי השמים על הארץ" בסת"ם, האם ץ גדולה?

ה. מהי המסורת הקדומה במגילה -

האם עשרת בני המן נכתבים באות גדולה?
האם הקפידו שייכתבו דווקא בראש העמוד?
האם יש פרשה בפסוק "ותוסף אסתר"?

ברוך תהיה

תשובה

א. אין לחשוש להם.
ב. מצד הדין אפשר להכשירן יחד עם הירך.
ג. כן. כדין בשר שנמלח, שמותר לאכול חי, אך שישבור העצם לפני המליחה, מאחר ומדובר שרוצה לאכול את מח עצם, בלי חליטה.
ד. אכן ב"צד" גדולה וגם במזוזה. ע"פ מארי סעיד יצחק כותבין "צד" רבתי במזוזה אבל לא נהגו ב"חית" עקומה במזוזה.
ה. 1. לא.
2. כתב עץ חיים בשם שכ"ג, שכותבים אותם במחצית העליונה של הדף. אך ראיתי מגילות שהובאו מתימן, שכתובים בכל הדף.
3. לא.