דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות כלליות

שאלה

לק"י

שלום וברכה לכבוד הרב!

אודה לרב אם יואיל לענות למספר שאלות שהטרידוני לאחרונה:
1) בעניין שילוב תורה ומדע - עד כמה ניתן או יש להשתמש בשירות המדע לטובת ההלכה. נניח שישנם כיום דברים שבעקבות ההתפתחות המדעית אנחנו יכולים לברר, כאשר פעם לא היתה אפשרות כזו. ומתוך כך נפסקה הלכה בעבר להקל או להחמיר (כנראה מחוסר הכרת המציאות - מחסור כלים לכך) האם כיום יהיה ניתן להכריע בספקות מעין אלו בין להקל או להחמיר על בסיס עובדות מדעיות (אולי יש בכך ליתא של "מוציא לעז על הראשונים" שנמצא שפעמים נפסול דברים שלהם היה מותר!). אציין כדוגמאות: בליעה של כלים, יציאת דם מן המקור (בדיני נידה), וייתכנו עוד - איני מבקש בהכרח להתייחס לדוגמאות, אלא מה הגישה הכללית.
2) בהקשר למוצרי החלב בימינו - מה הדין לגבי כשרות של המוצרים הכוללים: חלב נוכרי, מוצקי חלב נוכרי, אבקת חלב נוכרי, אבקת רכיבי חלב נוכרי, מי גבינה (נוכרית). לדעתי החילוקים הללו מבלבלים את הציבור, ואם אפשר לדעת מה אסור מעיקר הדין, או האם הדברים מותרים כיום?
3) כמו כן, שאלה אקטואלית: מה נהגו יהודי תימן לגבי אמירת "אבינו מלכנו" בשבת (שבת "שובה", או יום כיפור שחל בשבת כמו השנה)?

תודה רבה מראש, וסליחה על האריכות.

תשובה

א. יש מקרים שכן. הדוגמאות שציינת - לא.
ב. חלב נכרי שתהליך לידתו וייצורו אינו מוסרט בווידאו באופן צמוד, אף שאנו בטוחים באומדנא מוכחת למדי, שלא עירבו בו חלב טמא, יש אוסרים בגלל שמדובר בגזירה, ואין לתיתה לשיעורים. אבל יש מתירים.
ג. בשבת שובה - לא. ביוה"כ - כן.