דילוג לתוכן העיקרי

שאלה לרב רצון ערוסי שליט"א

שאלה

שלום לכבוד הרב,

לכבוד הרב הגאון רצון ערוסי שליט"א שלום רב!

רצוני לקבל הסבר (אם אפשר מפורט ומחילה על הבקשה) מכבוד הרב הגאון,
היאך יכול להיות כדבר הזה, שבתימן, בזמן שכמעט כולם התנגדו לכת ה'דרדעים' ולמארי יחיא אלקאפח, אזי מארי יחיא יצחק הלוי וכן שאר חברי בית הדין סמכו עליו לחלוטין ונתנו יד לפסיקותיו בעיניים עצומות? הרי ידוע שכפירה בתורה היא ג"כ אם אמר על פסיק אחד קטן שאיננו נכון ואינו מאמין בו, ["שכך שמעתי לפני כשלשים שנה מפי הגאון המקובל מורי חיים סינוואני זצ"ל, רבו המובהק של הרב מרדכי שרעבי זצ"ל וגם מפי הרב שרעבי עצמו שאסור לשמוע את דבריהם, ודינם מפורש בשלחן ערוך מכיוון והם כופרים בזוהר הקדוש שהוא מתורה שבעל פה ומרן הבית יוסף ואלפים מהפוסקים הולכים על פי פסקי הזוהר בכמה עניינים ולכן הכופר בזוהר דינו ככופר בתורה שבעל פה. ועוד שבשנת התרע"ד הוציאו פסק נורא כל רבני ירושלים אשכנזים וספרדים ובראשם רבני ומקובלי ישיבת בית אל וישיבת הקבלה רחובות הנהר בראשות הרב שאול דוויק והרב אברהם סלים והרב אברהם ענתבי והרב שלום הדאיה והחרימו את מי שידבר סרה נגד הזוהר ומנהגי הקבלה, כי מרן השלחן ערוך ואלפי הפוסקים הלכו בעקבות הזוהר ע"כ שמעתי. ועד פסקים של המוני גדולי ישראל נוספים כאלו" (זה הדבר מפיו של הרה"ג בן ציון מוצפי מילה במילה)], א"כ, הוה להו להוציאו מן בית הדין ולא לסמוך על פסיקותיו? ועל מה סמכו שנהגו לכאורה בשאננות בזה שהשאירוהו בית הדין והמשיכו לסמוך על פסיקותיו ועל הנהגתו?

שאלה זו חשובה ושאלתי ואין עונה.. אשמח מאוד לקבל התשובה..
תודה רבה לכבוד הרב! ה' יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים!

תשובה

עיין היטב בשתי תשובותיי שנתפרסמו באתר נצח ישראל, במיוחד התשובה השנייה. שם עמדתי על האבחנה בין טועה לבין כופר. וחכמי צנעא ובראשם גדול הנלחמים נגד הרה"ג יחיא קאפח ז"ל, הגר"י הלוי ז"ל, הכירוהו היטב, את אישיותו ואת דרכו, ונלחמו בעוז נגד דעתו, אך ידעו שהוא חולק לשם שמים. לא כמו כופר שמחרף ומגדף בערכי ישראל. וכן הרה"ג אברהם קוק ז"ל, שעמדו בקשרי מכתבים עמו, התייחס אליו כאל טועה, וציין שהיו מחכמי ישראל שיצאו כבר נגד המקובלים והזוהר, אבל לא בחומרה כמותו. אבל הוא התייחס אליו כטועה באותו עניין. אבל חכמי המקובלים זצ"ל שהזכרת מחוץ לצנעא לא הכירו את העובדות. וכן לא רבני א"י. אליהם הגיעו שמועות. הגע בעצמך שבין השמועות היו, שחלילה, שוללי הזוהר דרכו על הזוהר הקדוש. אבל כך דרכן של שמועות. שבסיסן העובדתי רעוע, והן מגבירות את המחלוקת ואת השנאת חינם. ולכן אין לנו אלא חכמי צנעא שהכירו היטב את העבודות, וכאמור, הם גם שלחמו נגדו.
צא וראה שהיו מגדולי חכמי ההלכה שאמרו על הרב יוסף אלבו ז"ל, מחבר ספר העיקרים, עדיין הר"י אלבו בחוץ כלומר טועה בעיקרי האמונה, ולא הכריזו עליו ככופר. כי לא בנקל מכריזים על מישהו ככופר.