האיזון החכם שבמשפט העברי המחייב למחות נגד כל עוולה תוך שמירה מלאה על זכויות דיירי המקום

מה השקפת המשפט העיברי בדבר טענות שכני בית ראש הממשלה בבלפור, הזועקים מקירות ליבם על הפגיעה הקשה מאוד באיכות חייהם כתוצאה מאותן הפגנות רעשניות בלתי פוסקות ממושכות כל היום עד השעות הקטנות של הלילה.

האיזון החכם שבמשפט העברי המחייב למחות נגד כל עוולה תוך שמירה מלאה על זכויות דיירי המקום
הרב ד"ר רצון ערוסי
חדש! אתה יכול להמשיך לגלוש באתר והשיעור ימשיך

עליך להרשם לאתר על מנת להוריד קבצים.

להרשמה | להתחברות

המשתתפים בהפגנות פוגעים גם בפרטיות התושבים ונכנסים לחצרות שלהם ועושים צרכים. בנוסף פוגעים הם בנגישות של אותם דיירים אל בתיהם מאחר והרחובות חסומים ויש זקנים וחולים שלא מצליחים להגיע לבתיהם וכאמור לא מצליחים לישון כי עד השעות הקטנות מריעים בתופים, בזמבורות, צועקים ברמקולים וכיוצא בזה. שמעתי אותם שכנים שעטרו לבית המשפט זועקים מקירות ליבם אבל גם נשמעים כמתנצלים כי הם מכירים בזכות המחאה וזכות ההפגנה, רק הם אומרים שזה עובר כל גבול. אנחנו פונים אל אותם דיירים ואומרים להם- אל תתנצלו! התרבות המערבית מקדשת את ההפגנות בתור זכות להפגין אך בתורת ישראל וההלכה יש חובה למחות כשאדם רואה חילול ה' אין חולקים כבוד לרב. כמובן כדכרכה של תורה עושים זאת בדרך ארץ וכבוד אבל אין חולקים כבוד לרב הכוונה שמעמידים אותו על טעותו. כלומר אל תחשבו שההלכה הזו שאנחנו מדברים באה ממקום של תפיסת עולם שאיננה מכירה בזכות המחאה אנחנו באים בשם ההלכה אשר יותר מהתפיסה המערבית מדברת לא רק על זכות המחאה על חובת המחאה.מבחינת ההלכה הללו אשר יושבים בשב תעשה ולא מוחים ויש מקום למחות הם עוברי עבירה. ההלכה הזאת שהיא נאורה מהתפיסה המערבית ועוד מדברת לא על זכות המחאה על חובת המחאה עדיין היא מגדירה כיצד היא מתנהלת מול החובה הזאת למחות מול הזכויות של בני האדם לחיות את חייהם הפרטיים. קובעת ההלכה בצורה כל כך נבונה ומושכלת שאין לפגוע בשום פנים ואופן בזכויותיהם של אותם בני האדם לחיות, לישון, להגיע לבתיהם ושלא יהיה סרחונות בבתי השכנים וכיוצא בזה. נשאלת השאלה, אם אנחנו אומרים שיש חובת מחאה ואנחנו אוסרים מצד שני שלא לפגוע בדיירים המקומיים אז כיצד תתקיים המחאה? אין לחסום רחובות, אין להרעיש ואין לעשות צרכים. יש צמתים ליד רמזורים שם ניתן להפגין. אין לחסום חס וחלילה את התנועה אלא יכולים המפגינים לעמוד בצידי אותם מקומות שיש מסות של תחבורה. יעמדו עם השלטים ואז אלפי הנהגים והנוסעים רואים את המחאה. כך אלפים נחשפים למחאה וזהו איזון אמיתי ונכון שמצד אחד יש חובת מחאה ולא זכות מחאה אבל מצד שני לא פוגעים בשום פנים ואופן בבני אדם. אם מפריעים לתחבורה אז פוגעים בבני אדם שצריכים להגיע לבית חולים לפרנסה לכל מיני דברים חשובים אחרים ולא יעלה על הדעת דבר כזה. תושב שקנה דירה ברחביה שם הדירות מאוד יקרות אם עכשיו יצטרך לקנות דירה אחרת ולמכור את שלו בזול זו פגיעה במניות שלא נאמר הפגיעה אישית איכות החיים של אותו אדם.לכן זהו מסר שיש להעביר לבית המשפט מהר ככל האפשר דווקא כשהעתירה נידונה, ולומר לשופטים שיהיו נבונים וישאבו ממקורות המשפט העברי. תלמדו שקדושת ההפגנה ככל שהיא קדושה אין בה כדי לפגוע בזולת, ודאי לא ברבים בשום פנים ואופן ושיש דרכים בימינו שלנו למחות בצורה כזאת מבלי לפגוע בבני אדם ואני מקווה שבאמת המסר הזה יגיע גם לדיירים גם לעותרים גם לשופטים אולי אכן באמת מתוך כך מעז ייצא מתוק ושתצא הבשורה האומרת יש זכות מחאה יש חובת מחאה אבל רק במקומות כאלה שליד הרמזורים שלא עוצרים תחבורה יישאו שלטים ככל שיירצו ואז יחשפו את הקהל למחאתם. לצערי הרב אני עוד לא נחשף שמדובר באמת שכולם או רובם מוחים בכבוד מתוך קירות ליבם. אני הדיוט בעניין זה אבל אני נחשף לקרנבל שרואים חבר'ה צעירים שבעצם מבלים. זה הפך להיות הבילוי שלהם, במקום הדיסקוטקט באים ומבלים שם באותו מקום. צר לי על אותו מגיש תוכניות ותיק מאוד שקורא להם מלח הארץ. זה מלח הארץ שלך? בני נוער כאלה שבאים חציים ערומים, חציים עם מסכות חציים בלי מסכות עם כל מיני סיסמאות נבובות ולפעמים שטויות. זה מלח הארץ? רק בגלל שהם מוחים? גם למחות צריך לדעת כי אם מוחים בדרך מזיקה זה לא מלח הארץ, זה ההפך הגמור. מלח הארץ הם בני נוער שמכבדים ומעניין אותם הדמוקרטיה אבל בדרך של כבוד בדרך מושכלת בדרך שלא נוטעת שנאת חינם בלי קיטובים אלא בדרך שהמסרים מתקבלים בהפריה מתוך אכפתיות מתוך אהבה לא מתוך שנאה. חבל שהשנאה מקלקלת את השורה ולזה קוראים מלח הארץ ומתירים להם כל דבר ומתעלמים מהנזקים האלה. הגיע הזמן שמשפט המדינה ישאב מערכי המשפט העברי וייאמצו ערכי יסוד שהם אשר ישמרו על הייחודיות הלאומית שלנו שהייתה במשך כל הדורות בבחינת אור לעצמנו ואור לגויים.

תאריך: 
17/08/20 כ"ז אב התש"פ
x

Audio Playlist