דילוג לתוכן העיקרי

בן עיר שהלך לכרך

שאלה

לק"י

לכבוד הרב שלום וברכה.
רציתי לשאול כמה שאלות
בעניין בן כרך שהלך לעיר לפי מנהג בני תימן (הרמב"ם)
1. אם אני לדוגמא בן פרזים, ונמצא בירושלים בליל יד,
ומגיע בליל יד גם כן לפני עלות השחר לביתי שבפרזים, האם אני מתחייב במצוות הפורים?
2. מהו הזמן הקובע ממש שאיחשב כבן יד, האם צאת הכוכבים/השקיעה/עלות השחר?
3. האם החיוב הוא תלוי בכוונה האם בדעתי להגיע ביד לביתי, או תלוי אם הגעתי ממש בי"ד לפרזים בלילה?
4. האם אני יכול לקרוא מגילה בירושלים בליל יד, קודם שהגעתי למקום הפרזים, אבל בדעתי להגיע לשם באותו לילה? וכן, האם אני יכול להיות בעל קורא שמברך?
5. האם אפשר להתחייב פעמיים בפורים? (אם הייתי בליל יד בפרזים והתחייבתי כפרזים, וביום יד הגעתי לירושלים אחרי שקיימתי כמובן את מצוות הפורים דפרזים)
6. מה דין של בחור ישיבה לעניין זה האם נחשב שביתו הוא הקובע או מקום הישיבה?

תודה רבה וענקית!

תשובה

1 אם היית בליל י"ד בזמן צאת הכוכבים, בירושלים, דינך כירושלמי, ואף שבמהלך הלילה נסעת לביתך בפרזים, אתה תקרא בביתך ביום ט"ו.

2 צאת הכוכבים.

3 לא תלוי בכוונה, אלא בעובדות. היכן אדם נמצא בליל י"ד, שם נקבע דינו.

4 לא. כי אם נמצאת בירושלים בליל י"ד בצאת הכוכבים, בירושלים, דינך כירושלמי שצריך לקרוא בט"ו, ואפילו אם תהיה בפרזים.

5 לא. אם נמצאת בפרזים, בליל י"ד בצאת הכוכבים, דינך כפרזי. גם אם לא קראת בצה"כ. בגלל עיכובים. ואח"כ נסעת לירושלים באותו לילה, קרא בירושלים בליל י"ד במהלך הלילה.

6 הדבר תלוי איפה הוא יימצא בליל י"ד בצאת הכוכבים, בביתו או בישיבה (בירושלים).