דילוג לתוכן העיקרי

השגחה

שאלה

שלום לכבוד הרב היקר!
רציתי בבקשה לשאול כמה שאלות.
1. בעניין ההשגחה הפרטית, אני רוצה להבין האם אנו מאמינים שה' משגיח על היהודי באופן הבא: למשל אישתי אמרה לי משהו מרגיז, האם אני צריך לחשוב שה' בעצם הוא זה שדיבר איתי ועליי ללמוד מזה למשל לא לכעוס, להקשיב חמה שהיא אומרת ולתקן דרכיי וכן הלאה או שזה לא שה' מדבר איתי כי ה' נתן בעולמו חוק שיש בחירה חופשית וזה שהיא אמרה לי משהו מרגיז זה היא אמרה אמנם אין חולקין שיש לי פה ניסיון באמונה ולא לכעוס וכד' אבל האם ה' באמת משגיח עליי במובן הזה שהוא כמו מדבר איתי דרכה, רוצה לנסות אותי או שלא והוא אכן בוודאי משגיח עליי אבל בחירה חופשית יש לה ואין לערבב בין הדברים.
דוגמא נוספת, שכחתי באיזה מקום שהייתי בו איזה כוס ששתיתי בה, מה עליי להסיק לאיר שזה קרה לי, האם עליי לומר לעצמי שאין ייסורים ללא עוון וכנראה עשיתי איזה חטא ועליי לפשפש? או שמא ה' רוצה לנסות אותי באמונה אם אתבכיין או אומר תודה או גם וגם? האם בדבר כזה יש גם השגחה פרטית ואסור לי לתלות את זה בשכחה שלי אאלא ברצון ה' בלבד שעשה כך לטובה ודאי יש סיבה ועליי לחשוב בעצמי אילו סיבות יכטובות יכולות להיות. ולהתפלל שה' יזכה אותי להבין ולתקן?
שאלה נוספת, באמירה שהכל לטובה האם אנו מאמינים שגם חטא שאדם עושה גם ברצון ה' או שמא לא שייך לומר אמירה כזו כי ה' וודאי לא רוצה בחטא וה' לא מתערב לאדם בבחירה אבל נותן לו כוח לעשות מה שיעשה ומה שלא יהיה תמיד הכל לטובה כי תמיד אפשר לתקן ולהתעלות עוד יותר או שמא שייך פה להגיד שיש פה רצון ה' כחומר שאם זה קרה וחטאתי אז ה' רצה בזה.

מברך את הרב ומודה לך מאוד על פועלך הרב למעננו שה' יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים עם כל משפחתך ונזכה שתלמד אותנו ותחכים אותנו ומתוך כך נזכה ונתעלה באמונה ויראת שמיים ומידות טובות אמן.

תודה רבה.

תשובה

ה' נתן לנו שכל ונתן לנו תורה שהיא אורה, ונתן לנו כח בחירה חופשית.
לכן כל מעשינו לטובה או לרעה הם באחריותנו המלאה ואין אנו מופעלים ע"י ה'.
ולעולם נשתדל להתנהג לאורה של תורה, ולהתפלל לה' שיסייענו לעשות רצונו כרצונו.