דילוג לתוכן העיקרי

הטבלת כלי זכוכית עם ציורים אומנותיים

שאלה

כלי זכוכית שקנו וטעון הטבלה, לא יעזור לפוטרו אם הקונה יצייר עליו ציור אומנותי.??
הסבר: הרי לכאורה זוהי גמרא מפורשת, שכלי זכוכית שקנו מחנות וצריכה הטבלה, לא יעזור , כדי לפטרה מטבילה - שהקונה יציירו עליה, ציור אומנותי , שמחיר הכלי יעלה. ואז נחשב גמר כלי אצל היהודי. ולמה לא?
הגמ' בחולין כה, א-ב, כותבת שגולמי כלי מתכות שראויים לתשמיש אך עדיין טעונים גמר מלאכה לנוי, כגון חריטת ציורים לנוי  - הם עדיין לא מקבלים טומאה. אך הגמ' אומרת שגולמי כלי עץ מקבלים טומאה! ומסבירה הגמ' למה? או מפני שכלי מתכות נועדו לתשמיש של כבוד ולכן אין חשוב גמר מלאכתן אלא משיהיו ראויים לתשמישם כפי כבודם.  או מפני שכלי מתכות דמיהם יקרים ועומדים להימכר ועד שלא נגמרה מלאכתם אינם ראויים להימכר ביוקר הראוי להם. יעו"ש 
ודון לדידן?, שכך מכרו אותם בחנות, אז ודאי נחשב שנגמרה מלאכתם.
 

תשובה

זהו רעיון!

אולם מעשים שבכל יום, יש הרבה כלי זכוכית, והם הרוב, שהם בלי ציורים אומנותיים ולכן הם בכלל החיוב של הטבלת כלים שנקנו מגוי.

לכן נראים הדברים, שרק כלי זכוכית מפורסמים, שהם בדרך כלל עם ציורים אומנותיים או נקנו מן הגוי, בלי הציורים האמונותיים, ניתן לפטור את בעליהם היהודי מלהטבילם.