דילוג לתוכן העיקרי

נוסח תפילה והלכה

שאלה

שלום כבוד הרב שלחתי עוד שאלה ממש לפני השאלה הזאת וראיתי שיש כבר עליה תשובה אז סליחה על אי הבדיקה.
קראתי באתר תשובות בעניין אך עדיין יש לי שאלות. סליחה על האריכות.
א. אני שאמי וגדלתי לפני הנוסח שמתפללים בבית הכנסת מצד אימי {שם גדלתי, מצד אימי אנחנו מהעיר מצפון תימן - חידאן ובמקור היותר רחוק בערך 15 דורות מהעיר צנעא} ובשכונה יש הרבה בתי כנסת תימניים שאמי ובלדי. בבית הכנסת יש דברים שנוהגים כמו הבלדים כמו "מזמור שיר ליום השבת" לפני קדיש וגם סליחות ביום כיפור כמו הבלדי {קרוב משפחה אמר לי שגם סליחות שבחודש אלול} ואני חושב שיש עוד אך אני לא זוכר. דהיינו הסידור שדרכו מתפללים לא תמיד הולכים לפי מה שכתוב בדיוק{בית יעקב} וגם יש עוד כמה סוגי סידורים. רציתי לשאול את הרב איך עלי לנהוג כפי איזה נוסח תפילה?
ב. הראו לי בספר "טהרת משה" כי הרב שלמה קורח זצ"ל כתב בתשובה כי ההבדל בין השאמי לבלדי זה רק בנוסח התפילה, ואילו רואים שבספרי הרב רצאבי יש חילוק בין בלאדי ושאמי גם בעוד דברים? לפי מה שהרב שלמה קורח זצ"ל כתב בתשובה גם שאמי יכול לפסוק על פי ספריו?

תשובה

א-ב. יש הבדלים בין הקהילות השונות של יהודי תימן, לא רק בנוסחאות התפילה, אלא גם בעניינים הלכתיים.
לגבי אדם שמסורת אבותיו אינה ידועה לו היטב, וגם למי שידועה לו, אם אין לו קהילה טובה כמנהג אבותיו, עליו לבחור בקהילה טובה, כלומר שחבריה יראי ה' שקובעים עתים לתורה ומדקדקים במצוות ובמעשים טובים וכל שכן אם יש להם רב, שקהילה זו עדיפה גם אם אינה כמנהג אבותיו, כי העיקר הוא עבודת ה' כדת וכהלכה.