דילוג לתוכן העיקרי

דין ודברים בין שוכר ומשכיר

שאלה

אני משכירה חנות של אמי ע"ה. השוכר ואני מסיימים חוזה. הוא שלח לי את ההודעה הזאת:
"אם אתם מעוניינים שאני אשאיר לכם את הסורגים של החנות, מזגן עובד ותקין, תקרת גבס כולל תאורה, שירותים, מטבחון בעלות של עשרת אלפים שקלים אז תעדכנו אותי בבקשה ואם לא מעוניינים בכלום אז אני יחזיר את החנות לקדמותה, כמו שקיבלתי".
עניתי:  "מוכנה שתשאיר".
השוכר הבין מהתשובה שאני אשלם.
ואני לא הבנתי את המאמר שם שהוא מבקש ממני עשרת אלפים ש"ח. הבנתי שהוא מציין שזה הסכום שהוא השקיע ובגלל שצריך להחזיר חנות ריקה הוא שואל אם לפרק כל מה שהוא השקיע בחנות. אני לא חשבתי כך, אלא באמת חשבתי לחסוך לו להביא אנשי מקצוע, שיפרקו את כל מה שבנה שם. אני הסכמתי שישאיר, לא דרשתי, לא מחפשת טובות הנאה. בזמנו לא עשינו הסכם על השיפוצים והתוספות. רק הסכמנו שישפץ את החנות לצרכיו. אני בעיקרון לא צריכה את מה שיש שם. מלכתחילה כשהסכמתי זה היה כדי לא לעשות לו בלאגן שהוא יביא איש מקצוע ויפרק ויתקן, ובדיעבד, אני אשכיר/ אמכור את החנות, והקונה יעשה מה שהוא רוצה.
לא יודעת אם רק רלוונטי לעניין אך אני מוסיפה שלפי החוזה הוא היה צריך לתת לי התראה של חודשיים מראש. ונתן רק חודש. ויתרתי. וגם במהלך הקורונה וויתרתי לו על חודשים שלא ישלם. והורדתי לו במחיר. נראה שכל הזמן הלכתי לקראתו.

השאלות שלי:
א מבחינה חוקית - האם זה נחשב להפרת חוזה?
ב מבחינת שמים - האם יש כאן בעיה? 
 

תשובה

בדרך כלל המשכיר והשוכר מתייחסים בהסכם השכירות לעניין השיפוצים ע"י השוכר, שיפוצים שהם בגדר תיקונים, ושיפוצים שהם בגדר תוספות, מה מותר ומה אסור לשוכר לעשות, ומה הוא זכאי בנסיבות של שיפוצים, כשאין בהסכם התייחסות הרי שלפי ההלכה, שוכר שעשה תוספות כגון מזגן וכיו"ב, הוא בבחינת יורד לשדה חבירו ברשות, ומגיע לו ערך השקעתו. 

אלא אם כן המשכיר טוען שאין הוא צריך בתוספות אלו, ואז על השוכר ליטול את אשר הוסיף במושכר.

לכן, השוכר שאל אותך אם להשאיר את התוספות שעשה והוא בוודאי יטען, שהוא התכוון שאם תרצי אותם, תשלמי.

ואת טוענת, שאת מרשה לו להשאיר, אבל אינך חפצה בהם, לא בודאי כשאת נדרשת לשלם לו הוצאותיו.

במקרה זה, תאמרי לו שעליו לפנות את התוספות שהוסיף, ויחזיר לך את המושכר, כפי שהיה בעת שהשכרת לו.