דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות בעניין פסח

שאלה

1 על איזה הכשר אפשר לסמוך כדי לקנות כמון טחון לפסח?

2 שמעתי שכבוד הרב אמר בשיעור, שאם זרק חמץ לרשות הרבים והפקיר אותו  לפני זמן הביעור, הרי שלא עובר על איסור חמץ בפסח. אני מתאר לעצמי שהסיבה היא שהיות והפקיר את החמץ, הרי זה כבר לא ברשותו. לעומת זאת אם במשך השנה אדם זרק לרשות הרבים פסולת בניה והפקיר אותה, ועבר אדם והוזק כתוצאה מן הפסולת, הרי שנחייב את הזורק בתשלומי הנזק.אם כן, מדוע אם הפקיר חמץ, החמץ לא נחשב כשלו, ואילו אם הפקיר פסולת בניה מחשיבים את הפסולת כשלו וחייב בתשלומי נזק?

3 מספר בנים ובנות מתארחים אצל הסבא והסבתא לליל הסדר. איך יקיימו האבות את מצוות והגדת לבנך, לנכדים, אם כולם קוראים את ההגדה ביחד כמנהג תימן? האם צריך בליל הסדר שכל אבא יספר באופן אישי משהו על יציאת מצרים, או שקריאת ההגדה במקהלה מספיקה?

4 כמה הוא שיעור כזית במצה רכה, או מצה יבשה או מצה יבשה כשהיא רטובה במים?

5 אני נשוי לאשה מעדת תימן. אצלנו בבית חג הפסח משפיע על כל השנה. אשתי אוסרת להכניס חמץ לחדרים כל השנה, מטעמי חמץ ולא מטעמי ניקיון, שמא יהיו פירורי חמץ מתחת לארונות, למיטות וכו'. ואין ספק שאחרי חג הפורים המתח עולה בבית עוד יותר, בין אשתי ולביני ולבין הילדים. היא אומרת שככה נהגו אצלם בבית, ואכן אני מאשר את זה שככה נהגה חמותי ז"ל גם כן. והשאלה שלי, האם באמת ככה צריך לנהוג כל השנה? האם לא מספיק קצת ניקיון לפני חג הפסח, והשאר, גם אם יש פירורים בלתי נראים, לסמוך על ביעור חמץ שעושים ערב הפסח?

תשובה

1 בהכשר הרב מחפוד שליט"א.

2 א אני אמרתי להפקיר את החמץ בתוך מיכל אשפה ציבורי, שנמצא ברה"ר ובהפקר כזה אין אפשרות של תקלה ונזיקין.

ב גם כשאדם מפקיר דברים ברה"ר וגרם לנזק - חייב, אף שהוא הפקיר, כי התורה חייבה כל גורם מכשול ברה"ר כדין חופר בור ברה"ר.

3 בין קריאה לקריאה יספר אבי המשפחה סיפורים על הנסים שעשה ה' לאבותינו כדי להעמיק בלב הילדים את תודעת האמונה בה' ובהשגחתו.

4 מצה רכה בגודל פחות מכביצה, כי כשמקמטים אותה היא תגיע לנפח של כזית, שהוא מצה יבשה, קשיחה, חצי כיכר.

5 א ראשית. יישר כוחה של אשתך, שהיא חרדה מן האיסורים בכלל ומאיסור חמץ בפרט.

ב לגופו של דבר, יש ללמוד הלכות בכלל והלכות חמץ ומצה בפרט, במסגרת משפחתית, אבל בדרך מושכלת ומכילה, ולא באופן מתלהם ומבטל, וכך יהיה ניתן להגיע לתובנות הלכתיות אמתיות.

ג לגבי חמץ, הוא אסור בבל יראה ובל ימצא, רק בפסח, לא לפני פסח, ובליל ערב פסח יש לבדוק בדיקת חמץ, בכל המקומות שחופפים באופן סביר שיש שם חמץ. ובמשפחות שהן ברוכות ילדים קטנים יש חשש שיימצא חמץ בארונות, בחלקים הנמוכים או גם תחת הארונות או תחת המיטות.