דילוג לתוכן העיקרי

תיק של ספר תורה

שאלה

למדנו עם ת"ח גדול ש"ע סימן קמז' בעניין גלילת ספר תורה והסביר שהעולה מהש"ע והראשונים בגמרא שבזמנו (כבר מזמן הגמרא) כל ספרי תורה שלהם היו אשכנזיים דהיינו בלי תיק עץ המוכר לנו כיום שנהוג אצלנו ואצל הספרדים ושיער שצ"ל שהתיק מעץ התחיל בזמן גירוש ספרד כיון שהיו צריכים להיטלטל עם הספר אז בנו כעין "ארון קודש" זמני וכך נוצר התיק הידוע בזמנינו (וציין שאף רב גדול העיד לו שראה תיק עץ כזה עם רגליים חתוכות) ולכאורה קשה איך בתימן נוצר זה התיק שהרי לא מסתבר לומר שבעקבות השינוי בארצות ספרד התחילו גם בתימן לעשות כן כיון שאבותינו נשמרו תמיד מלשנות מן המקובל כידוע. אציין שברמב"ם הל' סת"ם פרק י' כתוב "תיק שהונח בו ספר תורה" ולכאורה אפשר בדוחק לפרש שמדובר על המעיל של ספר תורה אשכנזי כך שאין ראיה ברורה משם לס"ת כמנהגינו (כיון שאפשר לומר שלשון "הונח בו" נופל על כך שהמעיל טפל לס"ת כך שמעתי.) אשמח לשמוע דעת הרב בנושא ואם יש לרב ראיה כלשהי מהפוסקים להוכיח את מציאות תיק ספר התורה המקובל בזמנינו (מעץ). תודה רבה

תשובה

תימה. הרי כבר בברייתא שהובאה במגילה, כו, ב, נזכר התיק של ס"ת ותשמיש קדושה, "ואלו הן תשמישי קדושה, דלוסקמי ספרים, תפילין ומזוזות, ותיק של ספר תורה". ובגמרא, סנהדרין, מח, ב, נאמר: "אמר לאומן, עשה לי תיק של ספר או נרתיק של תפילין".

ובירושלמי, מגילה, פרק ג, הלכה א, העושה תיבה לשם ספר ומטפחות לשם ספר".

ויהודי תימן ידועים כיהודים מקוריים ושמרניים ואשר שימרו מסורות עתיקת יומין, וכן גם מסורת של תיק של ס"ת, והשינוי הוא אצל אחינו האשכנזים ולא אצלנו.