דילוג לתוכן העיקרי

מתפלל עשירי שיושב מאחורי מחיצה בעזרת הנשים

שאלה

1 עשרה מתפללים  נמצאים  בתוך בית הכנסת 
כשהמתפלל העשירי יושב מאחורי המחיצה בעזרת נשים .
האם נחשב להם כמקום אחד וניתן להתפלל במניין? 
או שמא חלק העשירי רשות לעצמו ?
נִכְנַס לְבֵית הַכְּנֶסֶת--עוֹשִׂין לוֹ מְחִצָּה גְּבוֹהָה עֲשָׂרָה טְפָחִים, וּרְחָבָה אַרְבַּע אַמּוֹת עַל אַרְבַּע אַמּוֹת; וְנִכְנָס רִאשׁוֹן, וְיוֹצֶא אַחֲרוֹן:  כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה מוֹשָׁבוֹ לְבַדּוֹ; וְלֹא יַעֲמֹד עִם הָעָם בְּעִרְבּוּב, וִיטַמֵּא אוֹתָם. (טומאת צרעת ספ"י)

או שניתן ללמוד מ:
ז  חָמֵשׁ חֲבוּרוֹת שֶׁשָּׁבְתוּ בִּטְרַקְלִין אֶחָד--אִם הָיָה מַפְסִיק בֵּין כָּל חֲבוּרָה וַחֲבוּרָה מְחִצָּה הַמַּגַּעַת לַתַּקְרָה--הֲרֵי כָּל חֲבוּרָה מֵהֶן כְּאִלּוּ הִיא בְּחֶדֶר בִּפְנֵי עַצְמוֹ, אוֹ בַּעֲלִיָּה בִּפְנֵי עַצְמָהּ; לְפִיכָּךְ צְרִיכִין פַּת, מִכָּל חֲבוּרָה וַחֲבוּרָה.  וְאִם אֵין הַמְּחִצּוֹת מַגִּיעוֹת לַתַּקְרָה--כִּכָּר אֶחָד לְכֻלָּן, שֶׁכֻּלָּן כְּאַנְשֵׁי בַּיִת אֶחָד הֶן חֲשׁוּבִין. (עירובין פ"ד ז)


2 על אף שהם יושבים באותו חדר ממש, אין הוא מצטרף? ומהיכן ניתן ללמוד זאת ברבנו?

תשובה

1 עשירי שיושב בעזרה, אינו מצטרף לתשעה להיות מניין, אף שהוא רואה אותם.

ואין ללמוד מדיני המצורע, ולא מדיני חבורה בקרבן פסח, כי להם יש טעמים שונים.

2 אם המחיצה מפרידה לגמרי בין העזרה לבית הכנסת, אף שהם באותו חדר, כי מדובר בשתי רשויות נפרדות, וכיצד יצטרף העשירי לתשעה?! כי העשרה צריכים להיות במקום אחד, רבנו, תפלה, ח, ז, וההלכה המתייחסת לשתי חצרות גדולה וקטנה, שנפרצה הקטנה לגדולה, כלומר המעבר ביניהן חופשי.