דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

1. האם על הנוהגים כדעת רבנו לעשות מנוי לאוצר הארץ? 
רב היישוב שאני גר בו, רב אשכנזי, מאוד ממליץ על כך לחיזוק החקלאות היהודית השומרת על שנת השמיטה. אגב, אצלנו, בשומרון, אין כלל אפשרות לקניית פירות וירקות מחו"ל.
2.  דעת מקרא על ספר יחזקאל מז, כב מביא גמרא "אין מקלים גרים לימות המשיח" (יבמות כד ע"ב ועוד), אבל רבנו בהלכות אסורי ביאה פרק יג הלכה ד פסק "וכן לדורות, כשירצה הגוי להכנס לברית...". מהו הנכון?
 הרי נבואת הנביא ע"ה משנה את ההלכה.
3 צפיתי בשיעור מלפני יותר משנתיים שבו נקרא מאמר של עיתון הארץ ובו תולדות ירושלים. המאמר מציין שב-1219 למניינם הצלבנים הרסו את חומות ירושלים. בו גם נאמר שב-1538 שליט מוסלמי בנה את חומות ירושלים. אם כן, חומות ירושלים של ימינו אינם בכלל החומות המקוריים. אם כן מדוע מתייחסים לחומות האלה כדי לקבוע שהעיר ירושלים מוקפת חומות ולכן יש לקרוא בה את המגילה בט"ו באדר?

4 באנו לתפילת מנחה, לא היה זמן כי יש מניין אחרינו. האם החזן צריך לקרוא את כל הברכות או שהוא אומר קדושה עד האל הקדוש והשאר הציבור קוראים בשקט?

5 כל יום אני נוהגת לשלוח מסרונים עם דברי תורה/מוסר לקבוצת אנשים בוואטסאפ. האם אני יכולה לשלוח להם גם בשבעה?
6 מדי יום אני עונדת עגילים וצמיד מזהב – האם עלי להוריד בשבעה? ומתי אפשר להחזירם?

7 אנו עדיין בשנה של אבא. אשמח לקבל את דעתו של הרב, שהיתה מקובלת על אבי. זה בנוגע להשתתפותנו בהכנסת ספר תורה (נתבקשתי לצלם  זו לא פרנסתי).
 8 בת אחי מקיימת היום אירוסין וככול הנראה החתונה תהיה לפני תום השנה אף היא. מה לעשות?
9 באירוסין נאמר לי שמוסיקה "ווקאלית" מותרת.  כמובן שנמנעתי ממנה אך אשמח לקבל את דעתו של כבוד הרב גם בנושא זה (מניח שאקלע למיקרה דומה גם בחתונה).
אחי ביקש לברר האם עמדתו של הרב בעינה נשארת גם באם אני הדוד של הכלה והיא תצטער שלא אגיע לחתונה אם זה משנה? (על עצמו, כ-אבי הכלה לא ביקש שאשאל, אך מה בנוגע לאחיותי, הדודות של הכלה?) נ.ב. האם קיים תנאי כלשהו שיתיר לאבל בשנתו להשתתף בחתונה?

 


 

 

תשובה

1 לשיטתנו אין להצטרף כמנוי לאוצר הארץ, אף שפעילותם מבורכת מאוד. וזאת משום שהם סומכים בין היתר על אוצר בי"ד, ואנו מתנגדים להיתר זה, ולא רק משום שלדעתנו הוא אינו לשיטת רבנו, אלא גם שלא יעלה על הדעת שגורמי כשרות מסוימים ממנים עצמם כבי"ד לבעלי שדות שמוכנים להיות בחסותם. הרי בי"ד זה ממונה ע"י הציבור ואין כח הפקר בי"ד הפקר. אלא בי"ד כזה הוא קבלן שאוסף לו לקוחות, שהוא יהיה הבי"ד שלהם.

2 אין שום שינוי הלכה, כוונת הגמרא שם, שלא יהיו גיורים המוניים מחשש שיבואו להתגייר בגלל המאורעות והנסים, שיהיו בימי המשיח. אבל גרים בודדים שכל גר נבחן ובי"ד משתכנע שגירותו אמתית, הוא יתקבל כגר.

3 נכון שהחומות הקיימות היום אינן אותן חומות, אבל עיר שהיתה מוקפת חומה בימי יהושע, גם אם אינה מוקפת בימינו, דינה כדין עיר מוקפת חומה לעניין קריאת המגילה, כך שירושלים ללא ספק היא עיר המוקפת חומה מימי יהושע בן נון.

4 חייב הש"ץ לומר כל תפילת השמונה עשרה בקול רם, והציבור יתפלל עמו מלה במלה, כל אחד בלחש.
לא להסתפק בכך שהש"ץ אומר רק שלוש ראשונות בקול רם, כי בכך הם מבטלים תקנת חז"ל, שתיקנו חזרת הש"ץ על כל תפילת שמונה עשרה כדי להוציא מי שאינו יודע.

 5 לא, כי אבל אסור בדברי תורה.
6 אין חובה להוריד, אבל רצוי להוריד, לפחות בשבעת ימי האבל.

7.    מותר לך  לצלם. הבעיה היא שהיום הכנסת ס"ת נעשית באופן צרמוני מאוד, וקשה להתיר לאבל בתוך שנתו, להשתתף בצרמוניה כזו. מותר להשתתף בשמחת הכנסת ס"ת שנעשית בצורה סולידית.
8    אין מדובר באירוסין, אלא בשידוכים. לכן אם יש מוסיקה, אסור לאבל בתוך שנתו להשתתף. לגבי השתתפות בחתונה, אם תתקיים בתוך השנה, אסור לאבל על אביו להשתתף בחתונה.

9 א לגבי מוסיקה וואקאלית, שהם שירים בלי ליווי מוסיקאלי, אם הם סולידיים – מותר. ואם הם סוערים, קצביים ומרקידים – אסור.
ב בקושי התירו להורים אבלים של החתן או של הכלה להשתתף בחתונה מחמת צערם. לא כן לגבי דודים. בקושי ניתן להתיר השתתפות בעת טקס הקידושין והחופה, אם טקס זה מתקיים בלי תזמורות ומוסיקה, וגם שלא יאכלו מסעודת הנישואין.