דילוג לתוכן העיקרי

תשעת הימים

שאלה
  1. האם מותר לאכול בשר בפרהסיא למול אשכנזים?
  2. האם מותרת שתיית יין ומשקאות אלכוהוליים בשבוע שחל בו ומה המנהג?
  3. מהו גדר קניות גדולות? האם יכול אדם לקנות ארון, בגדים, רכב וכו'? יש הבדל אם זה צורך ולא היתה אפשרות לפני כן או שיש מבצע.
  4. השנה בגלל הקורונה ייאלצו המתפללים בבית הכנסת לעטות מסכות. האם מומלץ לקצר בקינות ובאיוב בתשעה באב עקב המצב?
  5. מה המקור ברמב"ם לכך ששבוע שחל בו תשעה באב לא לובשים בגדים מכובסים אלא בגדים שהוכנו מראש? ונכון אם כבר עד שבת אסור ללבשו אלא היה צריך להכינו ע"י שימוש לפני כן?
  6. יש לי רכב מליסינג דרך העבודה. קבעו לי תאריך להחלפת רכב לרכב חדש בשבוע שחל בו ט באב. האם עלי לדחות את ההחלפה?
  7. למדנו בשבת הלכות תענית ודיברנו על מנהג תימן לא לרכוש דברים חדשים מיז' בתמוז. אחד החברים שאל האם השנה מותר לרכוש דברים חדשים בשלושת השבועות כדי לעודד את הכלכלה המקומית שנמצאת בקשיים עקב הקורונה?
  8. אדם שיש לו רק שיעול בלי חום ובלי שום תסמין נוסף, האם יהיה פטור מהצום? לאור הנחיית הראשל"צ בי"ז בתמוז שיהיה פטור, או שזה היה נכון רק אז?

 

תשובה
  1. מותר. אבל לא בהתרסה, אלא בהסברה את הדין ואת המנהג.
  2. נחלקו הדעות אם נהגו שלא לשתות יין, לכן מבחינה עקרונית מותר. רצוי לא להפריז ורק לצורך.
  3. קניות מזדמנות – מותר.
  4. יש לקצר.
  5. איסור בגדים מכובסים ומגוהצים בשבוע שחל בו תשעה באב הוא גמרא במסכת תענית. השבוע תשעה באב חל ביום חמישי וצריכים אנו להכין לעצמנו חולצות רבות שנלבש אותן, כחצי שעה ונשמור אותן לשבוע הבא.
  6. לא. זוהי הזדמנות שאפשר שאם תתעכב, תידחה, וזהו דבר האבד. זאת ועוד, אם הרכב החדש יעיל יותר, יש להזדרז לנהוג בו כדי להבטיח את החיים.
  7. לענ"ד התשובה חיובית:

א. כדי לעודד את הכלכלה, כי הכלכלה אי חיי נפש, ושל רבים כל שכן.

ב. כל הציבור נמצא במצב רוח עגום. ולכן אין להגביל ברכישת דברים חדשים שהוא צריך להם בימים אלו.

8. שיעול טורדני מדי פעם רק בי"ז בתמוז פטור, אבל חייב בצום תשעה באב. 

שיעול מתמיד, באופן שכבר ריאותיו עייפות וכואבות, הוא בגדר חולה ופטור מצום תשעה באב.