דילוג לתוכן העיקרי

היש בברכת הלבנה חשש לפנייה ישירה ללבנה?

שאלה

למו"ר הרב רצון שליט"א,

ראיתי בילקוט יוסף בעניין ברכת הלבנה, יש המוסיפים לא יוכלו ליגע בנו, לא בגופנו ולא בממוננו, ולא בכל אשר לנו, ולא יהיה לנו כאב שיניים.

ואומרים ג' פעמים.

הערה יט כתב: כן נוהג מרן אאמו"ר זצ"ל.

  1. מה המקור לפנייה ללבנה
  2. האם זו פנייה ללבנה שהיא תעזור לנו בכאב שיניים
  3. מה קשור שיניים ללבנה
  4. כיצד הגאון הרב עובדיה יוסף נוהג מנהג זה

בתודה

 

תשובה

אכן לפי רבנו ורס"ג והתכאליל הקדמונים, אין זכר לכל הנ"ל, אלא ברכת לבנה שהיא היא ברכת שבח לבורא עולם, שהוא מחדש חודשים.

ולכן בתכאליל הקדמונים ברכת לבנה מוקמה בברכות השבת ולא במוצ"ש ולא בראשי חודשים, אולם כבר בגמרא, שידרגו ברכה זו לקבלת פני השכינה, תנא דבי ר' ישמעאל.

אולם מנהגי אשכנז קדמונים ומנהגים של מקובלים יותר מאוחרים הוסיפו את שיחתנו עם הירח כשם שאנו מרקדין כנגדך ואין יכולים ליגע, כן כך אויבינו לא יוכלו לנו.

מאוחר יותר ברכת הלבנה כבר הפכה לקידוש לבנה, וראו בברכה זו לא רק להקבלת פני שכינה אלא לפתיחת שערי שמים, ובנסיבות אלו כבר נהגו לבקש בקשות, בשעה כזו שנראית להם כשעת רצון והפריטו את בקשותיהם הפרטיות ואפשר שהגר"ע יוסף לא דחה מנהגם זה בעצמת האמונה.