דילוג לתוכן העיקרי

כיבוש בימי יהושע בן נון

שאלה

רבנו כתב בהלכות תרומות פרק א', הלכה ב': "ארץ ישראל האמורה בכל מקום--היא הארצות שכובש אותן מלך ישראל או שופט או נביא מדעת רוב ישראל...". שאלתי הראשונה היא האם לראש ממשלת ישראל בימינו יש דין שופט?

אם התשובה לשאלה הנ"ל שלילית ומסתבר שאין לראש הממשלה לא דין מלך ולא דין שופט, איזה דין חל עליו?

בהלכות תרומות, פרק א', הלכה ו', לגבי כיבוש יהושע, שהיה כיבוש צבאי, רבנו כתב: "כל שהחזיקו עולי מצריים, ונתקדש קדושה ראשונה--כיון שגלו, בטלה קדושתן:  שקדושה ראשונה--לפי שהייתה מפני הכיבוש בלבד, קידשה לשעתה ולא קידשה לעתיד לבוא."

בהלכות תרומות, פרק א', הלכה ז' רבנו כתב: "כיון שעלו בני הגולה, והחזיקו במקצת הארץ--קידשוה קדושה שנייה העומדת לעולם, לשעתה ולעתיד לבוא". כידוע עולי בבל חזרו ארצה באישור מלך פרס, לא כבשו את הארץ כיבוש צבאי.

כידוע מאז שנת ה'תש"ח צה"ל כבש חלקים רבים של ארץ ישראל, גם ערים כמו אשקלון שלא אחזו בה עולי בבל. שאלתי האחרונה היא האם לא ניתן להשוות בין הכיבוש הצבאי של יהושע בן נון לבין כיבוש צה"ל?

 

תשובה

בפועל יש לרה"מ דין מלך, נשיא, שופט, ועל פי ההלכה, אלא לפי חוקים אזרחיים, לכן כל שטח שצה"ל כובש, הוא משחרר. וקדושתו הראשונה ממשיכה לחול, אם זה בשטח יהושע, כדין עולי מצרים, ואם זה בשטח עזרא, כקדושת עזרא.