דילוג לתוכן העיקרי

שאלות לפי הרמב"ם

שאלה

1) מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל פוסק ביביע אומר (חלק ד), שמותר לבקש מהנפטר שיליץ טוב בעדנו (וככה ראיתי גם בסרטון שבו נפגשת עם הרב עובדיה, ושם הוא אמר/ביקש שהנפטר, כלומר מהרב קאפח זצ"ל, שיתפלל לפני הקב"ה על משפחתו היקרה וכו'). שאלתי היא, היות ומכיוון שמקובל היום לבקש על קברי צדיקים שהצדיק יליץ טוב בעדנו ויתפלל עלינו לפני הקב"ה וכו', איך זה מתיישב עם עיקר האמונה החמישי של הרמב"ם שאסור לעשות אמצעי בינינו לבין הקב"ה? חשבתי אולי ליישב שמה שהר"מ מדבר שם זה דווקא אם נותן לאמצעים "כח וממשלה", אבל אם ברור לו שרק הקב"ה הוא בעל הכוחות והוא המושל היחידי, ורק מבקש מהצדיק (אגב ק"ו אם הוא עדיין חי) שיתפלל בעדו לפני הקב"ה, אזי בכהאי גוונא אין איסור. מה דעת הרב?
2) קניתי איזה תמונת קיר של יער, ולאחר שרכשתי אותי שמתי לב לכך שמבעד לעצים ישנה צללית של השמש. היא בהחלט לא נראית כשמש רגילה בשמים, אלא יותר רואים את העלים של העצים בוהקים מאור השמש. האם יש איסור בדבר? וכן האם מותר לי להתפלל בחדרי כאשר התמונה נמצאת על הקיר והרי שאני רואה אותה?

תשובה

1. לפי רבינו, אסור לבקש מנפטר להליץ טוב בעדנו, כי אין להתפלל לאמצעי או באמצעות אמצעי. זאת ועוד, רבינו היה תמה על המבקשים מן הנפטר להליץ טוב בעדנו, כיצד אנחנו מתפללים, במיוחד בהשכבות שה' יחוס וירחם עליו, ויזכה בדינו. אולם יש שנוהגים לבקש שיהיה מליץ טוב בעדנו, מהם שמסבירים שהכוונה שזכותו תעמוד לנו, אבל יש שמתכוונים כפשוטם של דברים שאותו נפטר יליץ טוב בעדנו.
2. אין איסור בדבר. גם אילו היתה צורת שמש ברורה, אין איסור, אלא צורת שמש אלילית, והיא האסורה, כפי שפירש רבינו בפיהמ"ש מסכת ע"ז.